Fredagen den 13 oktober är jag på väg hem från jobbet i Örebro. Jag vet att det pågår banarbeten mellan Örebro och Arboga och planerar att åka med ersättningsbussen 16.40 för att vara hemma i Eskilstuna kl. 18. Det är lite senare än vad jag hade velat en fredag, men vi förstår alla att järnvägen behöver underhållas. I själva verket har jag efter tio års pendling med konstanta förseningar förstått att järnvägen är i skriande behov av underhåll.
Nåväl. Alla som har rest med ett tåg mot Stockholm en fredagseftermiddag vet att tåget transporterar fler människor än vad som ryms i en vanlig buss. Den här fredagen är inget undantag: unga och gamla, barnfamiljer, resväskor och elsparcykar trängs på busshållplatsen. Likväl rullar bara en buss in till hållplats X. En tonårsflicka frågar nervöst om man skulle ha bokat tid på bussen, för det är väldigt mycket folk här. Föga förvånande får hälften av människorna får inte plats på bussen. Den vänlige mannen i reflexväst gör sitt bästa, men vet inte mer än att det är ont om bussar och att nästa kommer 17.40. Jag avundas honom inte hans arbetsmiljö, som ensam måste möta alla dessa irriterade människor. Flera familjer med småbarn i vagn blir stående i regnet.
Efter en timmes väntan och viss förvirring kring vilken buss som kör för SJ och vilken som kör för Mälartåg kommer i alla fall en gammal landsvägsbuss, som drygt tio minuter försenad kör iväg mot Arboga. Tyvärr kör chauffören fel, och när vi kommer till Arboga någon minut sent har tåget gått. Tåget går alltså innan ersättningsbussen har kommit fram. Nästa tåg går om två timmar.
I skrivande stund sitter jag i väntsalen på Arboga station medan regnet öser ned och en ung flicka tvärsöver salen förtvivlat försöker hjälpa sin mamma att trösta de gråtande småsyskonen. Flera personer har familjemedlemmar på väg från Eskilstuna och erbjuder frikostigt andra strandade skjuts.
Med detta frågar jag Mälartåg: hur kan det bli såhär? Hur kan en enda buss få ersätta ett vanligtvis fullsatt tåg? Hur kan tåget åka innan bussen som har med sig passagerarna kommit fram? Vilket ansvar tar ni för att de som köpt biljetter till era tåg når sina destinationer på ett säkert sätt?
Jag emotser ert svar.