En vädjan till patienters anhöriga

Signaturen "Sjuksköterska" vädjar till anhöriga att inte ringa och klaga på vården till personalen på sjukhusen. I stället uppmanar hen att framföra klagomålen till ansvariga politker.

Signaturen "Sjuksköterska" vädjar till anhöriga att inte ringa och klaga på vården till personalen på sjukhusen. I stället uppmanar hen att framföra klagomålen till ansvariga politker.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Insändare2023-02-28 07:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vårdpersonalen går på knäna. Överallt rapporteras det om underbemanning och otillräckliga resurser, både från personal på sjukhus, på äldreboendena och från hemtjänsten. Personalen bryr sig om patienterna och vill dem allt det bästa, men det är helt omöjligt att hinna med alla på det sätt man önskar. Många mår psykiskt dåligt av sitt arbete eftersom man inte kan stå för den vård som ges i dag. 

Men jag vädjar till er anhöriga. Ring inte till personalen för att klaga (om det inte är något som rör dem). Vi har ingenting att säga till om gällande bemanningen eller resurser. Vi har ingenting att säga till om gällande att det saknas vårdplatser. Vi kan inte påverka att patienterna blir hemskickade lite för snabbt när sjukhusen väller över med patienter som är i större behov av vård. Vi kan inte göra mer än vi redan gör. 

Vi tycker precis som ni att vården är för jävlig många gånger. Vi har klagat och klagat till chefer och politiker, men ingen lyssnar på oss. Men om ni anhöriga framför era klagomål till politikerna i stället kanske de hör er mer än de hör oss.

 
 
 
 
 
 
Läs mer om