Företagarnas regeldjungel måste röjas

En minskad regelbörda för företagarna är ett måste, skriver Andrea Femrell, vd för Näringslivets Regelnämnd NNR,

En minskad regelbörda för företagarna är ett måste, skriver Andrea Femrell, vd för Näringslivets Regelnämnd NNR,

Foto: Janerik Henriksson (TT)/Näringslivets Regelnämnd

Insändare2024-07-04 08:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sommar är semestertider för många, en chans att ta en paus från vardagens många krav och måsten. Kanske ta en glass, åka på semester eller ta en dag på stranden. Men för de som gör allt det där möjligt är sommaren en av de intensivaste tiderna på året. Faktum är att många företagare aldrig kan ta riktigt ledigt – alltid är det något som måste göras. Om inte annat måste pappersarbetet skötas – och det tar tid. Allt mer tid. 

Näringslivets Regelnämnd (NNR) har under många år följt upp hur företagen upplever regelbördan, bland annat genom att i en återkommande opinionsundersökning genomförd av SKOP fråga företagen om de upplever att det blivit enklare eller krångligare att följa statliga regler sedan året innan. 

I den senaste undersökningen svarar betydligt fler företagare och företagsledare (17 procent) att de upplever att det har blivit krångligare än som anser att det blivit enklare (2 procent) att följa de statliga reglerna jämfört med hur det var för ett år sedan.

Hela tre av fem företagare/företagsledare (60 procent) befarar att regelbördan kommer att öka under de närmaste åren.

Regeringen har för all del aviserat ett antal satsningar på regelförbättring – ett Regelråd har nyligen tillsatts, ett Implementeringsråd som ska se till att lagstiftning från EU införs på enklast möjliga sätt har utlovats, och ett antal krångliga regler har utretts eller till och med avskaffats. 

Men företagen tycker att det går för långsamt. Den djungel av regler som företagen fortfarande måste ta sig igenom för att få sälja sin glass, hyra ut sina stugor eller köra semesterfirare till stranden är massiv, och kommer inte att röjas i första taget. 

Att så många företagare tror att det kommer bli sämre innan det – kanske – blir bättre är ett underbetyg.  Och det spelar roll. För känner inte företagarna framtidshopp så kommer de inte heller driva, expandera eller kanske ens starta sina företag. 

Tre av fem företag (59 procent) svarade att en minskad regelbörda skulle ge dem bättre förutsättningar att öka antalet anställda och/eller försäljningen. Det skulle göra stor skillnad för Sveriges sysselsättningsnivå, ekonomi och konkurrenskraft. 

Regelförbättring är ett av de enklaste och kostnadseffektivaste sätten att underlätta företagens situation. Och garantera att det finns någon kvar som kan tillverka, transportera och sälja glassen även nästa sommar.

undefined
Andrea Femrell, vd för Näringslivets Regelnämnd NNR.