I snart 25 år har nollvisionen varit vägledande i svenskt trafiksäkerhetsarbete. Ändå har drygt 9 000 personer omkommit i trafiken sedan den infördes. En stor skuld till detta har de som bryter mot trafikreglerna genom olovliga körningar, vårdslöshet i trafik och inte minst rattfyllerister och drograttfyllerister.
Varje dag kör cirka 14 000 personer rattfulla. Ett skäl till att detta kan fortgå är att straffen för rattfylleri är mycket låga i Sverige. Genomsnittsstraffet för rattfylleri, grovt rattfylleri, olovlig körning och rattfylleri under påverkan av narkotika är endast en (1) månads fängelse. Det är helt orimligt, inte minst eftersom många av dessa brott begås tillsammans och av samma gärningsmän. Vanligast är fortfarande att fängelse inte döms ut, utan att böter, villkorliga domar och skyddstillsyn döms ut.
Så här får det inte fortsätta. En bil som framförs av en narkotika- eller alkoholpåverkad person är en dödsmaskin. Kristdemokraterna anser inte att man ska komma undan med böter för upprepad rattfylla. Men det gör man i dag. Straffen för rattfylleri och grov olovlig körning ska höjas till ett års fängelse och till tre års fängelse för grovt rattfylleri. Dessutom vill vi införa ett nytt brott, grov trafikbrottslighet, med straff på mellan sex månaders fängelse och fem års fängelse. Det ska träffa den som genom upprepade förseelser visar sig särskilt hänsynslös i trafiken och om gärningarna varit ägnade att utgöra en allvarlig fara för trafiksäkerheten. Polisen ska också kunna genomföra sållningsprov för narkotika, precis som utandningsprov för alkohol. Så gör vi vägarna säkrare för alla.