Bara i år har kostnaderna för fjärrvärme, el, avfall, vatten och avlopp (VA) ökat med 11,1 procent i Sverige. Risken finns att vi ser höjda priser under kommande år också. Dessa nödvändiga tjänster är inget man kan göra avkall på, och fortsatta höjningar kommer slå hårt mot ekonomin för många.
Den senaste Nils Holgersson-rapporten som årligen följer kostnadsutvecklingen för de så kallade nyttigheterna (fjärrvärme, el, avfall, vatten och avlopp) visar på en oroande utveckling. I Södermanland har flera kommuner höjt rejält, i Eskilstuna har totalkostnaden för nyttigheterna höjts med 11,8 procent i år, Nyköping har höjt med 10,3 procent och Oxelösund med 10,4 procent. Det är ovanpå förra årets ökningar, där Eskilstuna höjde med 16,3 procent, Nyköping med 14,3 procent och Oxelösund med hela 19,9 procent.
Dramatiska ökningar driver på boendekostnader för hushållen, som redan är i ett ansträngt läge, och gör det allt svårare att långsiktigt planera för en stabil ekonomi. Såväl bostadsrättsföreningar som fastighetsägare får det allt tuffare.
Dessutom ser ökningarna inte ut att avta, flera av de största företagen i landet har flaggat för det kan komma fler höjningar under 2024. Detta följer på ett år där exempelvis fjärrvärmepriset haft den högsta höjningen sedan 1996. Det är avsevärda kostnader som de boende inte har någon möjlighet att påverka då fjärrvärmemarknaden i praktiken är ett monopol. För att komma åt det problemet på sikt behöver vi stärka konsumentskyddet, men redan idag behöver vi lättnader för att hantera de drastiska prisökningarna.
Vi efterfrågar inget orimligt, tvärtom har vi stor förståelse för att alla företag oavsett verksamhet har pressats av såväl inflationen som det pågående kriget i närområdet. Men, det måste finnas en långsiktighet och ett strukturerat arbete hos samhällsaktörer som levererar nödvändigheter ingen kan avstå ifrån.
De som bäst kan stävja utvecklingen och se till att vi landar i en mer förutsägbar och stabil linje är kommunerna och deras bolag. Där har man till exempel möjlighet att hålla tillbaka de mest drastiska höjningarna och sprida ut dem över en längre tid så att hushåll och företag får bättre möjlighet att hantera förändringen.
Nödvändiga tjänster så som fjärrvärme, el, avfall, vatten och avlopp hanteras ofta av just offentligt ägda bolag av den enkla anledningen att de ska vara i medborgarnas tjänst, långsiktigt och med ett större perspektiv. Det är upp till bevis nu när chockhöjningarna tynger ner ekonomin.