Hur kan en lag öppen för tolkning ha tillämpats fel?

Läraren Jens fick svar på sin insändare som ifrågasatte att skolfacken inte längre får vara med på nämndmötena, men är inte nöjd med svaren.

Läraren Jens fick svar på sin insändare som ifrågasatte att skolfacken inte längre får vara med på nämndmötena, men är inte nöjd med svaren.

Foto: Johan Nilsson (TT)

Insändare2024-09-05 09:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till Mikael Edlund (S) och förvaltningschefen Lina Axelsson Kihlblom, som båda nyligen besvarat insändaren "Vill politikerna slippa höra vad personalen tycker?".

Tack för era svar!

I artikeln i denna tidning ("Facken stängs ute från nämndmöten" 2024-08-28, som föranledde insändaren ni svarade på) säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, att lagen är öppen för tolkningar.

Det, och att förvaltningschefen skriver i sitt svar att det har varit en generös tolkning av lagen, gör att jag återigen ifrågasätter beslutet.

Det finns enligt er även en utredning som då uppenbarligen säger att ni ska minska på denna generositet att deltaga på möten. När dessutom nämndordföranden säger att ni inte tillämpat lagen korrekt – när den är öppen för tolkningar – gör att jag misstänker att varken ordföranden eller förvaltningschefen vill ha med våra fackliga företrädare för att slippa höra vad de har att säga direkt. Jag vet också att de inte har någon förslagsrätt utan endast yttranderätt.

Ni förväntar er att vi ska lita på att förvaltningen delger politikerna de fackliga åsikterna från samverkan när förvaltningschefen i sin roll inte ens kan hälsa på fackliga företrädare i sin roll att representera lärarna. Det blir ihåligt och är respektlöst mot alla lärarna i kommunen.
Det förtroendet till förvaltningen finns helt enkelt inte. Bland annat för att förvaltningens personal under pågående neddragning i skolorna utökats, det visar hur tondöv förvaltningen är och hur lite den förstår hur dåligt det ser ut.

Detta gör att jag fortfarande misstänker att politikerna i nämnden – eller den styrande majoriteten – inte vill höra vad Sveriges lärare har att säga utan endast få den filtrerade versionen från förvaltningen.