Hur tänker man om viadukten på Vasavägen?

Insändarskribenten Åke Lagerbäck tycker att kommunen ska satsa på ett varningssystem vid viadukten på Vasavägen istället för "säkerhetsbarriären”.

Insändarskribenten Åke Lagerbäck tycker att kommunen ska satsa på ett varningssystem vid viadukten på Vasavägen istället för "säkerhetsbarriären”.

Foto: Läsarbild

Insändare2021-11-24 12:36
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den ökända viadukten i Eskilstuna, där Vasavägen går under järnvägen, är åter aktuell. I EK den 24/11 kommer nya fakta fram om den planerade ”säkerhetsbarriären”. Denna barriär som Eskilstuna Kommun ska bygga, med delfinansiering från Trafikverket, är tänkt att skydda järnvägsbron från påkörningar, till en beräknad kostnad av en miljon. Nu har projektledningen kommit fram till att grundläggningen är mera komplicerad än man tänkt. Hur mycket dyrare blir projektet av detta?

Vi får också veta att det behövs ”oerhört starka fundament för att bära upp barriären”. Hoppas jag har fel, eller är tanken att flytta problemet med påkörning till en plats nära korsningen med Sveavägen? Vad händer då vid en påkörning? Sannolikt blockeras korsningen, men kan barriären lossna och falla ner på andra trafikanter? 

Nu i höst körde en buss in i en järnvägsbro i Luleå. En tredjedel av övervåningen skalades bort. Att det är chaufförens ansvar är fullt klart, men skulle Eskilstuna kommun känna något ansvar om det skulle hända vid barriären? Finns någon konsekvensanalys inkluderande dubbeldäckarbuss gjord? 

2017 körde en buss in i en bro i Linköping. De 51 barnen ombord skadades mirakulöst inte.
Linköpings kommun valda att sätta upp varningssystem vid fyra broar för totalt två miljoner kronor. När ett högt fordon bryter en laserstråle tänds varningsskyltar så man hinner stanna före bron. I Eskilstuna skulle de pengar som nu läggs på EN barriär gott och väl räcka till varningssystem från båda håll. Måste en dubbeldäckad buss köra in i barriären för att man ska tänka om?