Kan vi fÄ en utbildningschef som brinner för eleverna?

FöretrÀdare för Lokalpartier skriver om StrÀngnÀs avgÄende utbildningschef Tony Lööw (bilden).

FöretrÀdare för Lokalpartier skriver om StrÀngnÀs avgÄende utbildningschef Tony Lööw (bilden).

Foto: Arkivbild

InsÀndare2024-03-13 06:25
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den styrande majoriteten M+S i StrĂ€ngnĂ€s har till slut bestĂ€mt sig för att byta ut kommunens utbildningschef Tony Lööw. Den kommunala grundskolan stĂ„r i ett vĂ€gskĂ€l – ska den fĂ„ koncentrera sig pĂ„ jobbet? Att utbilda elever!

Skolans kvalitet Ă€r i dag inte bara avgörande för elevernas utbildning, utan Ă€ven för tryggheten i samhĂ€llet. DĂ€rför Ă€r skolpolitiken, med sin förlĂ€ngda arm skolchefen, och deras samlade prioriteringar av stort allmĂ€nt intresse. Av det skĂ€let anser vi att artikeln i StrĂ€ngnĂ€s Tidningens 29 februari 2024, som i positiva ordalag beskriver Lööws arbete, behöver kompletteras. Speciellt bör sidor av politiken som drabbat eleverna belysas.

NÀr chefer fÄr sluta och en organisation stÄr inför att rekrytera en ny, letar man ofta efter nÄgon med annorlunda kompetens och erfarenhet Àn den gamla. Det Àr ocksÄ ett skÀl att efterstrÀva en sÄ bred bild som möjligt av den avgÄende chefen.

Genom uppfattningen att utbildningschefen inte har nÄgot speciellt ansvar, blev Lööw nÄgot av ett begrepp. Hans devis Àr att alla har samma ansvar. SÄ till att börja med behöver StrÀngnÀs kommun en utbildningschef som tar ansvar.

Lööws ”Skolutvecklingsprogram” kan bara beskrivas som ett stort misslyckande. Resultaten för elever i den kommunala grundskolans Ă„rskurs nio, i den tidigare vĂ€lkĂ€nda skolkommunen StrĂ€ngnĂ€s, föll pĂ„ bara nĂ„gra Ă„r med över 20 procent. Hastigt blev kommunen en av Sveriges svagaste skolkommuner. SjĂ€lv menade han att skolan var bra, felet var eleverna och deras sammansĂ€ttning. NĂ€r han nu slutar tycks trenden Ă€ntligen gĂ„ mot gradvis bĂ€ttre resultat.

Elevens möjligheter och situationen i klassrummet Ă€r naturligtvis avgörande för hur en skola fungerar. Den avgĂ„ende skolchefens fokus har dock varit administrationen. Hans â€Ă„rshjul”, med mĂ€ngder av administrativa Ă„tgĂ€rder, har skapat osĂ€kerhet kring skolans uppgift och stulit vĂ€rdefull tid frĂ„n lĂ€rare och rektorer. Tid som borde ha Ă€gnats eleverna.

Även Skolinspektionens larmrapport frĂ„n november 2023, som rapporterade allvarliga problem i flera kommunala grundskolor, pekade pĂ„ brister i huvudmannauppdraget – det vill sĂ€ga hur skolan styrs av politiker och skolförvaltning.

MÄnga elever (i första hand pojkar) har gÄtt ut den kommunala grundskolan utan godkÀnda betyg och missat behörigheten till gymnasiet. En öppen frÄga Àr om misslyckandet med pojkar bidragit till den höga ungdomsbrottsligheten i kommunen. StrÀngnÀs utmÀrker sig, som sÀkert bekant, Àven i nationell statistik över antalet unga pojkarna i grov gÀngbrottslighet.

För att klara arbetet med förebyggande insatser och för att förhindra en fortsatt utveckling av gÀngkriminaliteten i kommunen, bör bl a största möjliga öppenhet vara mÄlet. Det Àr olyckligt nÀr skolchefen, som i intervjun vilken refereras ovan, till exempel menar att kritiken mot Resursskolan inte borde ha blivit offentlig genom tidningens försorg.

Barn- och utbildningsnÀmnden bör nu samarbeta för att summera intryck och stÀlla tydliga krav pÄ vilken utbildningschef kommunen ska ha. MÄlet mÄste vara tydligt, det Àr elevernas tid i klassrummen som ska vara i fokus!