Kanske dags att lägga ner Konsumentverket

"Vart ska vi vända oss när vi vill klaga?", frågar sig skribenten. Bilden är endast en illustration.

"Vart ska vi vända oss när vi vill klaga?", frågar sig skribenten. Bilden är endast en illustration.

Foto: Fredrik Sandberg (TT)

Insändare2024-03-11 06:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stora prisökningar har blivit vanliga samtidigt som prismärkningen blivit sämre i våra butiker. Kan detta ha något samband?

När inte priset stämmer med det som stod på hyllkanten i kassan, tar personalen ofta det med en axelryckning.

Vi som handlar måste med andra ord vara betydligt mer observanta och vi är ju vana vid att kunna lita på affärerna.

Vi får höra ord som att "det är det vi slår in i kassan som räknas, vad som står i affären har ingen betydelse, för det har företagsledningen sagt".

"Vi märker upp de flesta varorna, men inte riktigt alla", är ett annat svar jag kan få.

Vart ska vi vända oss när vi vill klaga? Konsumentverket säger bara att jag ska skicka in en anmälan, då sätter de in den i sitt arkiv. Vad deras uppgift är vet väl ingen. Som konsumenter har vi väl ingen nytta av dem och det vet ju handlarna väl om.

Kanske dags att lägga ner Konsumentverket och ersätta det med något som fungerar?