Kommunen sysslar med paragrafrytteri

Insändarskribenten menar att i stort sett i alla städer där Biltema valt att uppföra sina varuhus finns motsvarande pylon med deras namn på. Här på bilden i Västerås.

Insändarskribenten menar att i stort sett i alla städer där Biltema valt att uppföra sina varuhus finns motsvarande pylon med deras namn på. Här på bilden i Västerås.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2019-11-20 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just nu är arbetet i full gång med att färdigställa Skiftinge handelsplats där bland annat. Biltema öppnar i vår en ny butik som är efterlängtad av de flesta Eskilstunabor. Snart slipper vi att åka till Västerås eller Katrineholm för att handla grejer till bilen och mycket annat ur deras breda sortiment. Etableringen har varit känd i flera år men dragit ut på tiden av flera skäl. Ett var en ganska omfattande arkeologisk utgrävning och ett annat var att detaljplanearbetet tog väldigt lång tid. Nu riskerar vi ytterligare förseningar genom att stadsbyggnadsförvaltningens tjänstemän säger nej till uppförandet av en 30 meter hög pylon som Biltema vill uppföra för att marknadsföra sitt varuhus för trafikanter på E20. 

Man tar sig för panna och hälsar stadsbyggnadsförvaltningen välkommen till verkligheten. I stort sett i alla städer där Biltema valt att uppföra sina varuhus finns motsvarande pylon med deras namn på. Varuhusen är alla etablerade vid handelsplatser som i övrigt är fullbelamrade av reklamskyltar av olika slag. Så är det redan nu vid Skiftinge handelsplats. ICA Maxis pylon är cirka 18 meter hög och Preem/Frendos cirka 9 meter. Vi pratar ju faktiskt om ett handelsområde och inte om ett naturreservat. Självklart måste företagarna göra reklam för sin verksamhet.

Vi kan bara hoppas att politikerna i nämnden kör över stadsbyggnadsförvaltningens tjänstemän och beviljar bygglov för Biltemas reklampylon genom att utnyttja dispensmöjligheten som finns i nuvarande detaljplan för handelsområdet.