Svar till Sara, upprörd bankkund, publicerad den 24 september.
Sara upprörs över att Sörmlands Sparbank ställer frågor om varifrån inkommande medel på hennes konton kommer och vad pengarna ska användas till. Eftersom hon trots upprepade påminnelser inte vill svara, har banken tvingats spärra hennes konton i Internetbanken.
Lagstiftningen ser likadan ut för alla banker inom EU – vi måste känna till varifrån kundernas pengar kommer och vi måste förstå alla transaktioner. Lagstiftningen har bara några år på nacken och bakgrunden är att lagstiftarna vill försvåra för kriminella som använder bankerna för att tvätta pengar från skattebrott och bedrägerier, men också grövre brott som finansiering av terrorbrott.
Tyvärr har vi banker många gånger varit dåliga på att förklara varför vi ställer de här frågorna. Det är säkert också så att olika banker varit olika snabba med få in alla rutiner och processer för att säkerställa att man inte utnyttjas av kriminella.
Jag hoppas Sara omprövar sitt beslut att lämna Sörmlands Sparbank och att hon och övriga kunder känner sig trygga med att vi i Sörmlands Sparbank arbetar systematiskt för att dra vårt strå till stacken för ett tryggare samhälle.
Lagstiftningen är lika för alla banker
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.