Modernare kommunikation skulle korta köerna till Bup

Om Bup bara började använda sig av lite modernare sätt att kommunicera, skulle de orimligt långa köerna kunna bli lite kortare, menar insändarskribenten.

Om Bup bara började använda sig av lite modernare sätt att kommunicera, skulle de orimligt långa köerna kunna bli lite kortare, menar insändarskribenten.

Foto: Magnus Andersson/arkiv

Insändare2023-05-22 07:27
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är en pappa med tre barn. Två av barnen har vi behövt få lite extra hjälp med framför allt för att klara skolan. För att få den hjälp som våra barn har rätt till i skolan behöver man utreda och i förekommande fall även ställa en diagnos. Detta för att skolan skall kunna ge de kompensatoriska hjälpmedel som barnet behöver. Egentligen onödigt eftersom skolan enligt skollagen skall ge denna hjälp. Men som förälder så ombeds man ta kontakt med Bup (barn och ungdomspsykiatri). 

Vi har nu under flera års tid åkt fram och tillbaka till Bup i Nyköping och Katrineholm. Men vi har även tvingats till att åka till Stockholm eftersom köerna är så långa här i Sörmland. Det har blivit många långa möten där vi har varit nödgade att ta ledigt ifrån jobbet. Varje möte har föregåtts av en kallelse med tid och plats via traditionellt brev via Postnord. Som du kanske förstår var den föreslagna tiden inte alltid möjlig. Då fick man ringa in till en telefonsvarare och meddela just detta. Sen var det bara att vänta tills en ny kallelse skrevs och skickades från Bup med en ny föreslagen tid. Kanske den tiden passade, men inte alltid.

Kan det vara så att det byråkratiska arbetssättet hos Bup gör att vi får dessa långa köer? Idag är det kö på över ett år för att få sitt barn utredd. Det är ju helt oacceptabelt lång tid för en familj som håller på att gå sönder av frustration. Med tanke på all den tekniska utveckling och möjligheter till bra och snabb kommunikation borde inte Region Sörmland kunna anamma den?

Jag har några förslag på förbättringar. 1. Mejl är säkrare än vanlig brevpost. Postnord hamnar inte alltid i rätt låda, som dessutom är lätt att öppna för vem som helst. 2. Kommunikation via webben med bankinloggning är nog det absolut säkraste sättet att kommunicera. 3. Varför inte ha mobilnummer till handläggarna?

Jag förstår ju att mina förslag inte kommer att till fullo ta bort köerna till Bup, men kanske korta dessa något. Om inte annat så blir kommunikationen mellan föräldrar och Bup något enklare. Slutligen vill jag också säga att hjälpen från handläggarna på Bup varit ovärderliga och verkligen hjälpt oss så mycket. Så ett stort tack till dem!