Min kompis Einar Claesson tyckte jag skulle skriva en insändare om hans ide om en planskild korsning av järnvägen vid Alfa Laval. Om Skogstorp ska kunna utvecklas måste korsningen i plan mellan väg och järnväg vid Alfa-Laval bli planskild. Bilvägen går nu i en kurva och i en backe vid övergången. Det händer att långa lastbilar och bussar har ”fastnat” i korsningen och orsak stora trafikstockningar. Det blir långa bilköer när tåg ska passera och bommarna går ned.
Det finns ett gammalt förslag med en ny väg från bron vid Skogstorps kraftstation och med en bro över järnvägen. Vägen skulle dras norr om Alfa-Lavals fabriksbyggnad och ansluter till Skogstorpsvägen vid Medbacken. Förslaget är alldeles för kostsamt med den stora höjdskillnad som råder på föreslagen sträckning.
Einar har ett intressant förslag med en vägport under järnvägen i stället. Det är en höjdskillnad på ca 3,8 m från bron över ån vid Skogstorps kraftstation och upp till järnvägskorsningen. Marken fortsätter sen att stiga ända fram till Skogstorpsvägen.
Höjdskillnaden mellan bron och järnvägen gör det möjligt att dra vägen under järnvägen. Vägen hamnar under järnvägen på Alfa Lavals sidan. Genom att bygga vägen söderut innan den ansluter till Skogstorpsvägen så klaras höjdskillnaden. Vägen ansluts till Skogstorpsvägen via en rondell.
Bostäderna vid Skogstorps före detta station använder Fernhemsvägen som tillfart. Vägen förlängs över den nya vägporten intill järnvägen och ansluter till vägen för bostäderna i norr längs ån. Det blir en ny gemensam anslutning till Rosenforsvägen.
Förslaget finns inritat på bifogade karta. Vi har skickat in förslaget till kommunen och Trafikverket.