Vi behövde parkera vid resecentrum vid middagstid en vanlig vardag i Strängnäs. Då p-platserna vid övre plan med ingång till resecentrum var upptagna återstod den nedre parkeringen nära ingången till tunneln och perrongerna. Vi kom i god tid (vilket skulle komma att visa sig nödvändigt) till tågavgången för nu gällde det att ha tid för installation och hämtning av app till företaget Waytopark vilket tog sin rundliga tid och klicka in rätt tid för de 20 minuterna parkering som vi behövde, vilket var svårare än man kunde tro.
På tåget upptäckte jag att parkeringstiden debiterades för ett dygn, 25 kronor. Då jag klickat för 20 minuter mejlade jag direkt till företaget om denna felaktighet. Där svarade man att parkeringen är prissatt av Strängnäs kommun och minsta parkeringstid är ett dygn.
Vid flera tillfällen, så ock denna dag, står den stora nedre parkeringen så gott som tom, kanske finns där på sin höjd tre till fyra bilar.
Strängnäs lanserar i sin reklam för att flytta till kommunen att man lätt och snabbt kan tågpendla till Eskilstuna och Stockholm (men bara om man är beredd på en merkostnad av 300 kronor i månaden för parkering nära resecentrum).
Om man behöver hjälp eller sällskap till tåget får man satsa 25 kronor extra för att sätta bilen, förutsatt att man har OCH klarar av att använda mobil för apphämtning och betalning. Utan mobil kan man nämligen inte parkera vid resecentrum.
Hur ser kommunen på detta? Det finns fortfarande människor som saknar mobil eller kan använda den endast för samtal. Har kommunen utestängt dem från parkering vid resecentrum?
Inte ens i Stockholms kommun behöver man betala för ett dygn vid korttidsparkering.