Ökad kompetens hos lĂ€rare kan minska psykisk ohĂ€lsa

Det finns ett stort behov av att lÀgga till moment som rör psykisk ohÀlsa i lÀrarutbildningen, menar insÀndarskribenterna.

Det finns ett stort behov av att lÀgga till moment som rör psykisk ohÀlsa i lÀrarutbildningen, menar insÀndarskribenterna.

Foto: Berit Roald/TT

InsÀndare2022-08-09 19:50
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Utbildningsplanen för lÀrarstudenter idag tÀcker förvisso flertalet delar inom just individanpassad undervisning, men vi ser en stor avsaknad av Àmnen som psykisk ohÀlsa, nÄgot som tyvÀrr bara ser ut att bli allt vanligare bland dagens ungdomar. Tycker vi inte att en lÀrare borde ges verktyg att handskas med dessa problem likvÀl som att vid behov kunna ge en elev extra stöd?

FolkhĂ€lsomyndighetens Ă„rsrapport 2021 rapporterade att 71 procent tjejer och 45 procent killar i Ă„ldrarna 16–29 Ă„r lider av nĂ„gon form av oro, Ă„ngest eller Ă€ngslan. Av dessa var det enbart 20 procent tjejer och 10 procent killar som uppgav svĂ„rare besvĂ€r. TĂ€nk vad mycket bĂ€ttre och snabbare hjĂ€lp alla hade kunnat fĂ„, om de delats upp bĂ€ttre. Detta Ă€r nĂ„got man kan lösa enkelt om de med lĂ€ttare besvĂ€r bemöts direkt av en lĂ€rare som för tillfĂ€llet agerar en stöttande vuxen, medan de med svĂ„rare och mer omfattande besvĂ€r fĂ„r mer grundlig hjĂ€lp av utbildad personal, exempelvis en kurator.

Vi förstÄr att det kan vara bÄde knappt med tid och finansiella resurser för detta att fungera, men samtidigt Àr vÀl alla lÀrare dÀr för ungdomarnas bÀsta? VÀger inte ungdomarnas hÀlsa tyngre?

Det behövs i grund och botten inte mer personal utan snarare bÀttre utbildning om hur vi bör bemöta vÄra ungdomar, vilka i nÄgon mÄn lider av psykisk ohÀlsa. Det som dÀremot blir problem i dagens samhÀlle Àr att alltför fÄ lÀrare besitter den kompetensen. Allt arbete hamnar dÀrför pÄ kuratorerna vilket i sin tur krÀver sÄvÀl fler anstÀllda som kompetenta kuratorer för att möta samma behov och fÄ nÄgon som helst effekt pÄ samtalen. Att anstÀlla fler Àr sjÀlvklart inget man gör över en natt. Men man kan definitivt spara mer tid Àn vad det tar, dÄ dessa ungdomar fÄr hjÀlp innan deras besvÀr blir vÀrre och krÀver mer omfattande hjÀlp.

Sammanfattningsvis kan vi vara överens om att det finns ett stort behov av att lÀgga till moment som rör psykisk ohÀlsa i utbildningen för lÀraryrket. Detta medför Àven att de redan fÀrdigutbildade lÀrarna i tjÀnst skulle behöva komplettera med en eller flera kurser inom detta omrÄde. Det Àr nÄgot som i första hand skulle kunna ske under planeringstillfÀllen sÄsom innan/efter att eleverna gÄtt pÄ sommarlov för att bara nÀmna ett exempel.