Med stort tack och förbättringsförslag. Angående maten för äldreboende och hemtjänstens kunder.
På grund av min hustrus sjukdom och senare bortfall är jag nu hänvisad till vad kommunens hemtjänst erbjuder.
Jag är 91 år gammal och invalidiserad av gamla knän, som har utbytts för tio år sedan men nu verkar utslitna igen.
Jag har haft ett underbart liv i 65 år tillsammans med min hustru Margareta. Det var ett rikt och omväxlande liv med många vänner och julluncherna på Operakällaren var ett måste i många år.
I början av min ensamhet trodde jag att jag kunde fortsätta Margaretas matlagning. Det gick ett par år, men sedan abonnerade jag på Hemtjänst matservice, lunch och middag, som levereras hem till mig varje dag.
Det jag vill framföra är att deras meny som beskrivs som vanlig husmanskost. Det är det också. Alla rätter jag fick som barn, även de värsta och bästa, serveras med god omväxling och väl komponerade för gamla människors magar och avföring. Som läkare måste jag beundra den delen av menyn. Någon enstaka gång bjuds en varmrätt som lockar mig att ta fram en flaska gott vin.
Sammanfattningsvis kan jag inte klaga på någonting i stort. Jag tycker att ni gör det så bra man kan önska. Huvudmålet serveras varmt kl 12. Det passar inte mig, jag värmer middagsmålet i mikron och äter min middag kl 18, som jag alltid har gjort när arbetet så har tillåtit.
Jag uppskattar de desserter som serveras, men retar mig på att den medföljande vispgrädden är så sparsam. Tilldelningen av potatis är däremot alldeles för stor. Gamlingar behöver inte ytterligare större magar. Jag saknar de grisar som förekom i min ungdom och gjorde att ingen mat kastades bort.
En sak vill jag klaga på. Jag behöver ibland äta annan mat och blir ibland bjuden till mina barn några dagar, och anmäler då att jag inte vill ha någon mat vissa angivna dagar. Det accepteras och fungerar, men någon motsvarande reduktion av abonnemangspriset sker inte.
Kära kommun, tack för att ni finns.
Med vänlig hälsning