Öppet brev till Transdev och Mälartåg

Är det någon som ens anser sig ta ansvar? Den och många fler frågor ställer Simon Larsson i ett öppet brev till Transdev och Mälartåg.

Är det någon som ens anser sig ta ansvar? Den och många fler frågor ställer Simon Larsson i ett öppet brev till Transdev och Mälartåg.

Foto: Oscar Stomberg

Insändare2024-09-04 04:40
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har gått lite drygt tre år sedan jag och min fru hade pluggat klart, fått jobb, och sparat ihop nog till insatsen för att köpa ett litet, litet hus strax utanför Strängnäs och flytta dit. Vi hade dessförinnan flyttat mellan lägenheter i olika förorter och stadsdelar av Stockholm.

Sedan vi träffades i tonåren har vi år för år fallit alltmer för Sörmland, sett på varandra när vi varit på semestrar ute i detta underbara landskap och sagt att "det är här vi måste leva!", och längtat till att kunna flytta ut från storstan. Nu när vi kunnat förverkliga drömmen kommer vi, fastän tre år gått och saker blivit till vanor, fortfarande då och då på oss själva och utbrister som för att nypa oss i armen, "vi bor här!"

Våra jobb ligger dock, som för många andra som bor i Sörmland, i Stockholm. Vi visste såklart redan innan husköpet att pendlingen skulle bli utmanande – åtminstone längre – men har båda något flexibla jobb och behöver inte vara på plats mer än hälften av arbetstiden. En lyx som vi är tacksamma för, och medvetna om att långt från alla åtnjuter. Just hur utmanande pendlingen skulle komma att bli kunde vi dock inte förutse.

Vi flyttade hit strax före tågkaoset 2021, när SJ gjorde ett systembyte som ledde till otaliga problem, som de sedan lämnade över till MTR. Därefter kom lokförarbrist att spä på problematiken, och den vintern blev ingen rolig historia. Det kändes dock som att det blev lite bättre under 2022, och vi pustade ut, som om vi överlevt prövningen.

Men det slutade ju såklart inte där. Det är väl ingen som undvikit de återkommande rubrikerna om diverse problem i tågtrafiken de senaste åren, och MTR fick avbryta sitt uppdrag och lämna över till Transdev, som än så länge bara haft sommaren på sig att komma igång. Så snart arbetspendlingen kommit igång igen den senaste månaden har dock samma gamla problem även de återkommit. Min fru uppskattar att var tredje tågresa hon gjorde i augusti var försenad med minst 20 minuter.

Jag läste häromdagen om hur just Mälartåg har särskilt låg punktlighet på sträckan Stockholm-Uppsala jämfört med andra aktörer, även om SJ nu beslutat att sluta köra där. Det är också just Mälartågen Stockholm-Uppsala som trafikerar sträckan Strängnäs-Stockholm, så vi är väl medvetna om den låga punktligheten som varit på sistone (och från Strängnäs in till storstan finns inga alternativ till Mälartåg). Jag började i veckan som var föra anteckningar på punktligheten med mina resor, som brukar gälla avgångar under tiderna 6-8 på morgonen och 16-18 på eftermiddagen (alltså rusningstid). Resultatet är än så länge 82 minuters försening på sex resor; inget av tågen ankom enligt tidtabell.

Vi har ju, även om det inte borde behövas, lärt oss leva med detta vid det här laget. Då har vi som sagt flexibla arbeten och är dessutom barnfria. Med den frustration och vardagskomplikation detta skapar hos oss kan jag knappt föreställa mig hur det måste vara för en barnfamilj där föräldrarna har mer fasta arbetstider. Och jobben är ju i stor grad koncentrerade till Stockholm, så alternativet är att flytta. Man undrar hur småstäderna utanför storstan ska överleva när fler menar att de måste flytta närmare jobben i Stockholm.

Jag menar alltså att jag och min fru kommer undan ganska lindrigt jämfört med många andra – tills i dag. Min fyra år gamla telefon får inte längre några säkerhetsuppdateringar, så jag skaffade en nyare modell som dock har samma operativsystem. Efter att ha gått igenom och fixat med varenda app och inställning skulle jag starta Movingo-appen och flytta över min biljett. Movingo-loggan visas på blå bakgrund, och sen händer …inget mer.

Jag chattar med Mälartågs kundservice, som menar att det är ett känt problem utan prognos för någon åtgärd, att Android "inte stöds fullt ut". I appens recensioner – med snittbetyg ett komma två av fem stjärnor – påpekar otaliga användare att de har samma problem på främst nyare Android-telefoner. Någon menar att det har varit ett problem sedan förra hösten. Någon har sparat sin gamla telefon bara för att ha som Movingo-telefon.

Kundtjänst rekommenderar att använda SJ-appen för att köpa en periodbiljett i nya telefonen – där finns inte 5/30-biljetten jag brukar kombinera med att låna fruns periodbiljett när hon jobbar hemma, och det går inte att låna biljetter om man använder SJ-appen. Att börja med periodbiljett skulle för mitt resande kosta 1 500 kronor mer varje månad jämfört med om Movingo-appen bara fungerade som förväntat.

Vad är det som händer med Mälartåg?

Vad är det som händer med järnvägen och kollektivtrafiken i stort?

Varför verkar ingenting fungera som det ska?

Vem är det som har ansvar?

Är det någon som ens anser sig ta ansvar? I så fall, vad är det som gör att de misslyckas ändå?

Vi pluggade hårt i många år, vi skaffade jobb i vård och utbildning där vi hoppas bidra till samhället och våra medmänniskor, och vi lyckades skrapa ihop till drömmen om ett enkelt liv i ett litet hus en relativt kort bit utanför storstan. Och nu är det som om mattan rycks under oss.

Vi har uthärdat problemen i tre år än så länge. Vi kommer uthärda även app-problemet som nu tillkommit. Andra har dock redan gett upp. Frågan är hur länge till man står ut, och vad som då händer med Stockholmsregionen i stort.

Vi ska göra vårt yttersta för att hålla modet uppe. Vi förväntar oss att Mälartåg och Transdev gör sitt yttersta för att erbjuda en fungerande kollektivtrafik. Ni kan börja med att fixa Android-appen.