Svar till signaturen "Gigolo" med insändaren "Räcker elen till alla elbilar?" Det är rimligt att med tanke på den senaste tidens tumult på elmarknaden fråga sig om det verkligen är dags att skaffa en elbil. Att välja bort elbilen på grund av att laddningen skulle vara för kostsam med dagens elpriser känns däremot som ett argument som saknar grund. För det första är dagens elpris ett extremfall, och det är osannolikt att det skulle hållas på samma höga nivåer året om. För det andra är dagens bensin- och dieselpris även det extremhögt, men ser istället ut att mer sannolikt fortsätta bli högre. För argumentationens skull kommer här ett kostnadsexempel utifrån egen erfarenhet efter mitt första halvår som elbilsägare utan möjlighet till laddning hemma.
På de offentliga laddstationerna har jag vissa delar av hösten kunnat ladda "långsamt" för 3 kronor per kWh genom att låta bilen stå exempelvis vid tågstationen när jag åkt in till storstan över dagen. Oftast har jag dock fått lov att ladda "snabbt" för 5 kronor per kWh, ett pris som är högre än vinterns rekord för timpriset på hushållsel i vårt elområde. Räckvidden har varierat med vädret, men under de strängaste vinterdagarna med tio-femton minusgrader har jag åtminstone fått ut 15 mil från batteriets 50 kWh. Detta motsvarar alltså en kostnad på runt 16 kr per mil, om jag bara skulle ladda "snabbt" på offentliga laddstationer och sådant vinterväder var permanent.
En bensinbil av samma modell drar enligt tillverkaren själv 0,53 liter per mil och uppåt, en siffra som alltså med största säkerhet är högre i verkligheten. Denna optimistiska förbrukningssiffra motsvarar med dagens bensinpris runt 10 kronor per mil.
Under de sämsta av omständigheter – dyr laddning och vad som numera är ganska extremt vinterväder – skulle alltså min elbil kosta 60 procent mer än motsvarande bensinbil skulle kosta under de bästa av omständigheter med dagens bensinpris, som alltjämt stiger. Om jag bara laddade "långsamt" elimineras kostnadsskillnaden. Om jag kunde ladda hemma, till hushållselspris, skulle kostnaden i snitt bli betydligt lägre även över en hel vintersäsong, och på sommaren – när jag får ut som flest mil ur batteriet och elpriset ofta är som lägst – blir kostnaden bara en liten bråkdel.
Så att använda toppnoteringar i elpriset för hushållen som argument mot att skaffa en elbil , det håller helt enkelt inte. Frågan som är minst lika aktuell är kanske: Räcker oljan till alla fossilbilar?