Region Sörmland: Sjukresor prioriteras först

Den uppstådda situationen med AB Trendtaxi och Trendtaxi Sörmland är mycket beklaglig. Skriver Hanna Bergström, verksamhetschef, serviceresor och service Region Sörmland

Den uppstådda situationen med AB Trendtaxi och Trendtaxi Sörmland är mycket beklaglig. Skriver Hanna Bergström, verksamhetschef, serviceresor och service Region Sörmland

Foto: Robin Folkö

Insändare2020-12-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till debattartikeln "Regionens transporttrassel drabbar oss kroniskt sjuka" den 16/12. 

Hej!
För det första vill vi säga att den uppstådda situationen med AB Trendtaxi och Trendtaxi Sörmland är mycket beklaglig. Vi bedömde avtalsbrottet som så pass grovt att vi inte såg någon annan utväg än att bryta avtalet. Mot bakgrund av våra krav på kvalitet och trygghet mot resenärerna hade vi helt enkelt inte något annat val. Under den dryga vecka som har gått sedan beslutet har vi lyckats ersätta ett 60-tal av de 70 fordon som togs ur trafik när avtalet sades upp. Men ni resenärer har mycket riktigt blivit drabbade under tiden som gått och detta är mycket olyckligt. Tyvärr var enda andra alternativet för oss att fortsätta med samma leverantör trots de grova avtalsbrotten och för oss var det inte en tänkbar väg att gå. 

Prioriteringen är alltid att sjukresor sätts först. Just den gruppen av resenärer som du representerar har varit högst prioriterad och fick alltså inte era viktiga resor inställda även när trafikutbudet var kraftigt nedsatt under de dagar som följde efter avtalsuppsägningen. Vi har nu nått en stabil nivå med trafikutbudet, även om en del resor fortfarande påverkas. Prioriteringen att sjukresor sätts först kvarstår. 

Det är grundläggande för oss att säkra trygghet och kvalitet i våra avtal. Vi kan inte vara på plats fysiskt och kontrollera alla våra 40 000 resor per månad och precis som du säger finns det tyvärr exempel på förare som misskött sig på ett eller annat sätt även tidigare. Men vi genomför ständiga kvalitetskontroller som innefattar både fordon och förare. Nya avtalet är också mycket riktigt skrivet med en bonusdel där vi ger mer betalt ju nöjdare och tryggare ni resenärer är. Utifrån detta vill vi också skicka med att du som resenär gärna får rapportera till oss i de fall du är missnöjd med din resa. Era synpunkter är en viktig del i utvärderingen och uppföljningen av trafikföretagen.