Rutin i hantering av bullerärenden

Insändarskribenten menar att hanteringen av ärendet skiljer sig inte från de bullerärenden de har gällande exempelvis tågtrafik.

Insändarskribenten menar att hanteringen av ärendet skiljer sig inte från de bullerärenden de har gällande exempelvis tågtrafik.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2019-11-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren "Onödig bullermätning skapar frustration" publicerad 16/11

När vi följde upp ett klagomål gällande buller vid Tunaforsfabriken konstaterade vi att ljudnivåerna vid fasad var för höga. Kontrollmätningar gjorda av Miljökontoret och Bostadsrättsföreningens första utredning har sedan visat att ljudnivån kan bli för hög inomhus under vårfloden.

Husen byggdes utifrån förutsättningen att ljudet från vattnet inte skulle ge bullerstörning. Både i detaljplanen och vid konstruktionen bortsågs från de veckor då vårfloden passerar dammen. Det betyder att endast de trafikbullerutsatta sidorna har fönster som är bullerdämpade. Den sida där bullret under vårfloden snarare motsvarar konstant tågtrafik har inte åtgärder utförts när huset byggdes om till bostäder. Det är dessa åtgärder vi nu har begärt att Bostadsrättsföreningen utreder vidare, för att vi ska kunna bedöma om möjliga åtgärder har en rimlig kostnad i förhållande till effekten.

Hanteringen av ärendet skiljer sig inte från de bullerärenden vi har gällande exempelvis tågtrafik. Även där får verksamhetsutövare göra utredningar för att se vad de kan göra för att bullret inomhus ska minska.

Miljökontoret har haft kontakt med BRF Tunafors styrelse under handläggningen. De är informerade om att ärendet hittills tagit 3 timmar och 15 minuter i handläggningstid och att det i sin helhet finansieras med en timavgift från dem som fastighetsägare.