Så kan acceptansen för högre drivmedelspriser öka

Matts Hjertqvist, Klimatsvaret, skriver om förslaget "Avgift och Utdelning".

Matts Hjertqvist, Klimatsvaret, skriver om förslaget "Avgift och Utdelning".

Foto: Håkon Mosvold Larsen (TT)

Insändare2024-02-09 06:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Personbilarna i EU släpper ut lika mycket koldioxid som för 12 år sedan och står för cirka en fjärdedel av alla fossila utsläpp inom unionen. Hur kommer det sig att utsläppen inte har minskat trots alla ansträngningar?

En anledning är förmodligen att bilarna blivit fler och betydligt tyngre med större motorer. Hälften av nybilsförsäljningen utgörs av SUV:ar, som både är tyngre och har stort luftmotstånd.

Enligt EU behöver både koldioxidutsläppen och energianvändningen minska kraftigt till 2030. För att det ska bli verklighet måste utsläppen från trafiken minska och då krävs effektiva och rättvisa åtgärder, som stöds av medborgarna i medlemsländerna.

Att höja drivmedelspriserna förefaller ju inte populärt, men om hela intäkten betalas ut till befolkningen som en klimatbonus varje månad skulle acceptansen öka. Enligt utredningar skulle dessutom större delen av befolkningen tjäna ekonomiskt på ett sådant förslag, då de får mer i klimatbonus än de betalar i höjda drivmedelspriser.

I juni är det val till EU-parlamentet. Nu är det dags att påminna våra kandidater till parlamentet om att arbeta för att detta förslag införs i både Sverige och övriga EU-länder. I Österrike är ett liknande förslag, "Klimabonus", redan infört. I Sverige kallas förslaget "Avgift och Utdelning" och i Tyskland "Klimageld".

Rösta på kandidater som vill införa ett sådant win-win-förslag på resan mot ett utsläppsfritt Europa och en blomstrande framtid för kommande generationer.