Nu har det sannerligen gÄtt för lÄngt! Anarki rÄder i trafiken sedan elsparkcyklarna kom. SamhÀllet mÄste snabbt sÀtta stopp för de stora risker egensinniga elsparkÄkare utsÀtter oss för. NÀstan dagligen blir jag som gÄngtrafikant utsatt för elsparkÄkare, som ljudlöst och i hög fart sveper förbi nÀr jag promenerar pÄ gÄng- och cykelbanor hÀr i StrÀngnÀs.
Ă karna passerar i hög fart pĂ„ vilken sida som helst. HĂ€romdagen blev jag hĂ€nsynslöst omkörd av tvĂ„ unga grabbar pĂ„ en elsparkcykel pĂ„ mindre Ă€n en halvmeters avstĂ„nd. De kom smygande i god fart bakom mig och i dag existerar inte ringklockor â i vart fall utnyttjas de inte. Jag ropade Ă„t dem att dĂ€mpa farten, men fick svaret att âhĂ„lla kĂ€ftenâ.
Har man dessutom en hund i koppel kan man lĂ€tt hĂ„lla sig för skratt. Hemska tanke: Vad skulle hĂ€nda om en hund â eller ett litet barn â hastigt och oberĂ€knat flyttar sig en halv meter Ă„t âfelâ hĂ„ll nĂ€r en elsparkcykel passerar? Risk för en olycka med oviss utgĂ„ng för de inblandade. Vem Ă€r ansvarig? Vad sĂ€ger kommunledningen och rĂ€ttsvĂ„rdande myndigheter?
Elsparkcyklar i hÀnderna pÄ oansvariga mÀnniskor, oavsett Älder och med bristande kunskap, fantasi och empati Àr en styggelse. FÄr en elsparkcykel framföras av vem som helst, hur som helst? Och vem bÀr ansvaret för en olycka dÀr föraren Àr omyndig?
Jag förstĂ„r Ă€rligt talat inte hur nĂ„gon förĂ€lder kan sĂ€tta ett sĂ„ farligt redskap i hĂ€nderna pĂ„ sitt barn. Ă karna kommer ofta farande i god fart och tycks inte ha fantasi ens att skydda sig sjĂ€lva: endast ett fĂ„tal bĂ€r hjĂ€lm. Men har man redan âhĂ„l i huvudetâ, som vissa marodörer tycks ha, gör det kanske mindre om sparkcyklisten fĂ„r ytterligare hĂ„l i huvudet vid en olycka?
För en tid sedan kunde vi lĂ€sa om en vuxen person som vurpade med sin elsparkcykel och slog i huvudet vid fallet. Han avled av skadorna. Tragiskt, men vem tĂ€nker pĂ„ oss andra trafikanter? Nu Ă€r vi âoskyddade gĂ„ngtrafikanterâ inte trygga ens pĂ„ gĂ„ng- och cykelbanorna! Bilarna Ă€r inte lĂ€ngre samma hot nĂ€r trafiken separerats. Bilar framförs enligt speciella regler och av förare som utbildats i trafiksĂ€kerhet. Men hur Ă€r det med elsparkĂ„karnas kunskaper?
Hur de âodödligaâ elsparkcyklisterna resonerar förstĂ„r jag inte, men jag bĂ€var för den dag olyckan Ă€r framme. I lördags blev jag omkörd av en elsparkcykel inne i StrĂ€ngnĂ€s tĂ€tort just nĂ€r jag skulle göra en vĂ€nstersvĂ€ng med bilen in pĂ„ en sidogata. Jag sĂ„g plötsligt i sidobackspegeln att en elsparkcyklist höll pĂ„ att skĂ€ra min kurs pĂ„ vĂ€nster sida och jag fick snabbt avbryta min manöver. Killen svischade med god fart förbi i vĂ€nstertrafik och tycktes helt obekymrad av situationen.
Vad hade hĂ€nt om jag inte sett honom i sidospegeln och han hade kört in i min bildörr? RĂ€knas en elsparkcykel som ett fordon? Vilka regler gĂ€ller? Vem bĂ€r ansvaret vid en sĂ„dan olycka? Elsparkcyklarna saknar dessutom registreringsnummer â hur fĂ„r man dĂ„ tag i en smitare?
Vem ansvarar för dessa âkamikazeryttaresâ framfart? Nu mĂ„ste nĂ„got göras frĂ„n samhĂ€llets sida för att stoppa den laglöshet som har brett ut sig i trafiken.
Till polisen: Vilka regler gÀller? Informera allmÀnheten! Kampanja i skolorna? SÀtt ut civilklÀdda trafikpoliser som kan stoppa vansinnesfÀrder och förverka trafikmarodörers elsparkcyklar.
Till kommunens ansvariga: LÀgg ut farthinder pÄ gÄng- och cykelbanor vid utsatta platser!
Jag ser fram emot en klar och tydlig â och snabb â reaktion frĂ„n samhĂ€llets sida.