Ska inte varor prismärkas i våra affärer?

Många varor i våra affärer saknar prismärkning konstaterar Rune Jakobsson.

Många varor i våra affärer saknar prismärkning konstaterar Rune Jakobsson.

Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Insändare2023-11-10 08:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

1994 slapp affärer prismärka varje vara. Jag ser nu att många varor i våra affärer saknar prismärkning så vi som kunder kan se vad priset är för varan. I dag när jag tänkte köpa en gravkrans på ICA Maxi så fanns det ingen prismärkning, så jag gick till kassan och frågade om priset. 289 kr, men varför har ni inte prismärkt den? Jo, vissa varor har vi prismärkt, fick jag till svar.

När jag kommer till Biltema där inte priset i kassan stämmer med hyllan. Då säger kassörskan att du får det ta med informationen. När jag då kommer till informationen får jag svaret. Det är priset som slås in i kassan som gäller, det har företagsledningen sagt. Vad som står på skyltar i affären har ingen betydelse. Detta har Biltema snart hållit på med i 10 år.

Vem är det som följer upp att reglerna följs? I det här fallet borde det väl vara Konsumentverket. När jag talar med dem får jag svaret, skicka in en anmälan så sätter vi in den i vårt arkiv.

Snälla människor följer regler, men det går lika bra att strunta i reglerna. Sådant har Sverige blivit i dag. Men kaffestunderna är väl trevliga.