Skolbarn har blivit affärshemligheter

Skolan ska bereda eleverna med kunskap, inte aktieägarna med profit, skriver SSU Sörmlands ordförande Cornelius Marsico.

Skolan ska bereda eleverna med kunskap, inte aktieägarna med profit, skriver SSU Sörmlands ordförande Cornelius Marsico.

Foto: JESSICA GOW/TT

Insändare2020-07-29 05:36
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några veckor sedan fick vi  ta del av nyheten om att skolverket från och med september endast kommer publicera statistik på riksnivå, efter en dom som menar att uppgifter om friskolors elevsammansättning och betyg är affärshemligheter. Smaka på den – information om verksamhet vi gemensamt finansierar med våra skattepengar ska inte komma oss till del, det ska betraktas som affärshemligheter. 

Sällan har det blivit mer tydligt att det svenska skolsystemet är ett ideologiskt experiment. I samma takt som vi släppt in marknadsintressen i vår utbildning, har skolresultaten sjunkit och segregationen mellan skolor ökat. För mig som SSU:are och medlem i SAP är det enkelt – syftet med Sveriges skolverksamhet är just att skola ungdomen och förbereda den för framtiden. 

Att samtidigt utjämna klyftor och skapa gemenskap och sammanhållning mellan grupper som kanske aldrig träffats annars är ju en självklar vinst för samhället och den enskilde. Det är i möten med andra människor som vi berikas och växer som personer. Men detta tar inte den privatiserade, vinstdrivande skolan någon hänsyn till. Att bereda aktieägarna med profit värderas högre än alla de forna syften och mål som tidigare präglat svensk utbildningsverksamhet. 

Den rådande ordningen är ohållbar. Skolans syfte måste åter bli att bereda eleverna med kunskap, inte aktieägarna med profit. Därför måste den plundring av skattemedel som vinster i välfärden är förbjudas, och det fria skolvalet reformeras.