3 december svarar Jakob Högfeldt på vår debattartikel från 13 november, där vi ställer frågor om klimatarbetet i Strängnäs. Han lyfter ett antal goda exempel på satsningar som redan görs. Och absolut, sådant som solcellsparken, fritidsbanken och de goda siffrorna för matsvinn ska applåderas. Dock ska sägas att bilden av kommunal handlingskraft inte är riktig så entydig som Högfeldt vill göra gällande. Omställningen av kollektivtrafikens drivmedel är ett projekt för hela Sörmlandstrafiken. Solcellsparken är HSB:s. SEVABs låga siffror av fossil energi och maten i centralkökets inriktning på lokalt och ekologiskt är inga nyheter, utan på plats sedan länge.
Det är dessutom värt att ställa frågan om folk i gemen känner till de goda exemplen. För det är just det som är nyckeln. Ska vi ha en chans att nå de tuffa klimatmålen måste ett mycket omfattande arbete till med att förankra frågan hos Strängnäsborna, och att ge oss bra verktyg för att ställa om våra liv. Kommunens arbete måste inspirera och underlätta. Och hur den dialogen ska se ut bemöter Högfeldt inte alls. Heller inte det som är vår största utsläppspost och utmaning – bilåkandet! Hur ska vi komma tillrätta med det i en kommun där det i nuläget är svårt att klara sin vardag utan bil?
För att klimatarbetet inte bara ska bli goda enskildheter måste en finansierad och konkret färdplan till. Vi hoppas innerligt att den kraftigt försenade klimat- och energiplanen blir det handfasta dokument som krävs.
Vi fortsätter agera inspiratörer, pådrivare och samtalspartners för kommunen i den här ödesfrågan.
Slutreplik: Goda enskildheter räcker inte
Hur ska vi komma tillrätta med största utsläppspost och utmaning – bilåkandet! Skriver Anders Duus, Eva Mineur, Johan Rudborg, Klimatinitiativ Strängnäs
Foto: Berit Roald/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.