All kärlek åt anpassad grundskola och allt jobb ni gör med era elever. Men snälla glöm inte bort oss i grundskolan och våra elever.
I juni kom beskedet att Årbyskolans högstadium ska avvecklas och fina ord om att Årbyskolan istället ska bli en blomstrande F-6-skola matades in i oss som blir kvar. Men, hur kan det bli det?
Anpassade grundskolans klasser 1-6 som nu befinner sig på Djurgårdsskolan ska komma till oss. Hurra! Så bra att vi är samlade på en plats. Men vi har år efter år fått ge upp fler och fler rum till anpassade grundskolan. Lärares arbetsrum, vilrum för personal och klassrum efter klassrum plockas bort. Självklart ska de få plats, men samtidigt har vi i grundskolan fått trycka ihop oss mer och mer och får knappt någon plats alls längre. Vi får inte ens röra oss i alla korridorer.
Jag tycker inte om att prata vi och dem, det blir aldrig något bra utav det. Men det blir tyvärr så när det endast tänks på vad som är bäst för en viss grupp.
Nästa år blir vi en F-6-skola, grund och anpassad grund. Och redan nu hörs prat om vad som är bäst för deras elever, vad deras elever behöver. Men inte vad våra elever har för behov och vad som är bäst för våra elever.
De två innergårdarna som används flitigt av förskoleklass och fritids i undervisning och pauser vill anpassade grundskolan ha båda två. De vill ha hela nedervåningen och grundskolan knuffas upp till övervåningen där lokalerna inte är anpassade för yngre barn och det blir ett spring i trappor som vi alla önskar undvika. (Och hur mycket spring kommer det inte bli då i alla ”deras” korridorer?)
Varför kan man inte tänka vad som blir bäst för båda? Varför kan inte båda verksamheterna få en varsin utegård? En del på övervåningen och en del på nedervåningen? Varför kan man inte tänka mer rättvist?
Våra elever har suttit i flera månader i olika arbetsgrupper där de fått tycka och tänka och komma med idéer för en ny skolgård och blivit lovade i flera år att den ska komma. Har den blivit av? Nej, men nu när anpassade ska komma hit så ska de få en ombyggd skolgård för deras elever. Vart ska våra elever ta vägen?
Bara för att ett barn går i vanliga grundskolan betyder det inte att det barnet inte har stora behov och svårigheter som vi behöver anpassa oss kring. Men med större grupper och färre personal.
Snälla. Försök att tänka på alla inblandade, inte bara en part, inte bara på dig själv. Då tror jag vi alla kan bli glada och nöjda.