Sorgebarnet Postnord –­ varken fisk eller fågel

Stig Svallhammar i Strängnäs tycker att Postnord har dålig service. Han måste åka till Solberga för att hämta paket och en del annan post.

Stig Svallhammar i Strängnäs tycker att Postnord har dålig service. Han måste åka till Solberga för att hämta paket och en del annan post.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2022-01-27 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Strängnäs. Ja, så var det dags igen. Jag har fått ett rekommenderat brev med Postnord och jag måste åter sätta mig i bilen för att åka till mitt utlämningsställe i Solberga, fyra kilometer bort. Det är lika lång väg tillbaka. Det kostar pengar i dag med bränslepriser på tjugo kronor litern, det sliter på miljön och det tar tid, som kan läggas på något vettigare.

Det är några år sedan Postnord ändrade rutinerna. Tidigare hämtade vi som bor i Östra Stadsskogen nyttopost vid OKQ8-macken på Markörvägen. Bekvämt gångavstånd för de flesta. Sedan ville Postnord att vi skulle ta oss till Solberga för att sköta våra postala ärenden där! Jag har talat med Postnord och bemötts med en axelryckning. Jag har gjort kommunen uppmärksam på fenomenet, men inget händer. Är detta bra medborgarservice? Är det miljövänligt? Varför får vi inte hämta våra försändelser på rimligt avstånd från bostaden. Varför inte i centrum, dit man går på tio minuter? Från kommunens sida värnar man om citykärnan – se här en möjlighet att leda fler människor till stadens centrala delar!

Inga positiva besked från Postnord, men från nästa månad får vi post varannan dag, vilket försenar nyttoposten ytterligare. ”Dålig lönsamhet” säger Postnord - ja, inte blev det bättre när svenska posten slogs samman med den danska. Postnords bekymmer i dag är att terminalerna översvämmas av paket, till följd av e-handelns expansion. Paketöversvämningen påverkar vilka ställen som är tänkbara för nyttobrevshanteringen, som marginaliseras och trängs ut i periferin – paketen är mer lönsamma än rekommenderade brev.

De flesta företag i vår marknadsekonomi sägs vara till för sina kunder, men marknadsmodellen bygger samtidigt på föreställningen, att ”kunden kan rösta med fötterna”. Man kan överge ett företag som inte har kundens bästa för ögonen. Detta är inte möjligt om vi har att göra med monopolisten Postnord. Skillnaden mot gamla Postverket är, att på den tiden var medborgarnas bästa i fokus – vilka står i fokus för Postnords verksamhet i dag? Ja, inte är det mina behov verksamheten kretsar kring. Tillbaka till medborgarperspektivet, Postnord!