Sorgligt lÄgvattenmÀrke frÄn StrÀngnÀsmoderaterna

Efter Ätta Är med M och S styre Àr kommunala skolor i StrÀngnÀs unikt svaga, skriver Lars Larsson, StrÀngnÀspartiet.

Efter Ätta Är med M och S styre Àr kommunala skolor i StrÀngnÀs unikt svaga, skriver Lars Larsson, StrÀngnÀspartiet.

Foto: JESSICA GOW / TT

InsÀndare2022-07-18 07:05
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pÄ debattartikeln "Andras antagningsregler pÄverkar de kommunala skolorna" den 7/7.

Moderaterna (M) och Socialdemokraterna (S) i StrÀngnÀs vill inte ha en seriös diskussion om skolan (M:s debattartikel 7/7). Kanske för att skolkrisen i StrÀngnÀs inte Àr ny. Stora problem fanns redan i slutet av 1990-talet, innan vi hade nÄgra friskolor. Det gjorde att flera förÀldrar- och lÀrargrupper startade friskolor. Dagens kris inleds 2011, nÀr S tillsammans med C, F och MP styrde kommunen. Efter valet 2014, dÄ M och S tog över, blev det Àn vÀrre. (Se Kolada: elever i Äk 9 som uppnÄtt kunskapskraven i alla Àmnen, kommunala skolor, StrÀngnÀs, 1998-2021.)

Efter Ätta Är med M och S styre Àr kommunala skolor unikt svaga. M och S skulle kunna rÀcka ut en hand och be om hjÀlp. Varför inte tillsÀtta en krisgrupp med alla politiska partier? IstÀllet bemöts oro och kritik över en allvarlig situation med raljerande utfall och bortförklaringar.

Kenneth Larsson (M) och Thore Berggren (M) menar att om högpresterande elever tas frĂ„n en skolan, blir den skolan dĂ„lig. De menar att det Ă€r eleverna, inte lĂ€rarna, som skapar kvaliteten pĂ„ skolans undervisning. 

Hur ser det ut i andra kommuner? Upplands VÀsby, TÀby, Solna, Sundbyberg har ungefÀr samma andel elever i friskolor. DÀr har kommunala grundskolor 70 - 93 % godkÀnda elever. Vi har 55 %. Varför? Under lÄng tid har ledande politiker sagt att den kommunala skolans problem Àr friskolornas fel. En sÄdan instÀllning skapar uppgivenhet och vanmakt i hela organisationen.

Det Àr ingen hemlighet varför framgÄngsrika skolor lyckas. Vi vill se sjÀlvstÀndiga rektorer och lÀrare med tillrÀcklig tid för sina elever, samt ett fÄtal men tydliga mÄl. För sÄ kan filosofin för framgÄngsrika skolor beskrivas. Det finns mÄnga exempel pÄ skolor som lyckats utomordentligt vÀl, Àven nÀr elevernas hemförhÄllanden m.m. inte Àr de bÀsta. LÄt oss lÀra av dem! Skolan skall vara kompensatorisk, i StrÀngnÀs, precis som i andra kommuner.

Reaktioner pĂ„ StrĂ€ngnĂ€s allt sĂ€mre kommunala skolor, frĂ„n oroliga förĂ€ldrar, skolinspektionen, E-kurirens ledarsida, den politiska oppositionen, de kommunala revisorerna, tankesmedjan SER och graverande statistik, sammanfattar Kenneth Larsson och Thore Berggren med ”verklighetsfrĂ„nvĂ€nd opportunism”. 

Ett sorgligt lÄgvattenmÀrke frÄn StrÀngnÀsmoderaterna.