Stenkross på cykelbanorna – hur tänkte kommunen?

Enda sättet att få ökad cykling är givetvis att ha en bra cykelmiljö året om, det har inte Eskilstuna kommun lyckats med. Skriver signaturen "Cyklistan".

Enda sättet att få ökad cykling är givetvis att ha en bra cykelmiljö året om, det har inte Eskilstuna kommun lyckats med. Skriver signaturen "Cyklistan".

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-04-22 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunen gick i vintras ut och sade att det både var för krångligt och för dyrt att sopsalta cykelbanor. 
Då pratade man ändå inte om alla cykelbanor utan dom mest prioriterade, så det blev ingen sopsaltning.
Det var billigare att ploga, sprida stenkross och sedan ta upp krossen från cykelbanorna.
Nu kan man se resultatet av den strategin, drivor med stenkross på 95 procent av staden cykelbanor.

Livsfarligt att cykla på. Löst grus ovanpå asfalt är ingen bra kombination när man vill kunna stanna, svänga eller väja. Krosset ger även punktering, däcken skärs upp av dom vassa bitarna. Sex till sju veckor ska entreprenörerna ha på sig att sopa upp stenkrosset enligt kommunen. Hur tänkte man här, ska man cykla på vägarna i sex till sju veckor eller inte cykla alls? Efter dom här diffusa sex till sju veckorna kan man klaga och kommunen gör något? Ligger det här i linje med kommunens önskan att få fler att cykla i stan? Enda sättet att få ökad cykling är givetvis att ha en bra cykelmiljö året om, det har inte Eskilstuna kommun lyckats med. Sopsaltning inför nästa vinter borde vara ett måste.