Kvart före hel timme avgår busslinjerna 1 och 2 från hållplatsen vid torget i Katrineholm. Minuterna innan kommer buss 730 från Vingåker. Tre bussar på drygt 50 meter. Att tiderna sammanfaller är liksom hela grejen, så att folk ska kunna byta till en annan busslinje utan onödig väntan. Ibland drabbas chaufförerna av att någon personbil olagligt stannat/parkerat på hållplatsen. När bussen inte kan komma in till trottoaren tvingas de stanna mitt i gatan.
Kommunen vill bygga ett hus vid norra änden av torget. Där ska finnas ett 30-tal lägenheter, och under huset ska det finnas handel, café och restauranger. Ett tjusigt hus, kallat ”Klädd till fest”. Fest för vem?
Det hela luktar storhetsvansinne. Torget i Katrineholm ligger inte längs Drottninggatan i Stockholm. Stadens centrum blir inte mer attraktivt för att man stänger in torget. Tvärtom!
De affärslokaler som enligt kommunen är tänkta att finnas i huset måste ha ett flöde av varor, in och ut. Hur ska lastning och lossning ske? Det måste väl ske från busshållplatsen? Vi får alltså räkna med att lastbilar dagligen står i vägen för bussarna. Det kommer att medföra ett kaos. Vill man att bussarna ska stanna mitt i gatan, och blockera trafiken på Fabriksgatan? Så jag ber ansvariga på kommunen att berätta: Hur har ni tänkt att lösa detta problem?
Kommunen framhärdar i sitt feltänk, trots att kommunen redan ligger i botten på Arkitektupprorets lista över Sveriges fulaste städer. Det vore bättre att ansvariga gör några studiebesök i de städer som hamnar högt på listan.
Om inte kommunen tänker om, är det nog tyvärr bara den annalkande lågkonjunkturen som kan rädda oss från ”Klädd till fest”.