Reaktion på insändaren "Vad hände med den lokala kulturjournalistiken?" och tidningens chefredaktörs svar på den.
Läste just insändaren om det minst sagt katastrofala tillståndet för den lokala kulturjournalistiken. Och chefredaktörens svar. Man menar att i princip ingen vill läsa om kultur. Hörde från en mer insatt person att det är för få klick på artiklar om kultur.
Må så vara, men hur mäter man om artiklarna läses i papperstidningen? Vill man verkligen ta bort möjligheten för alla oss "boomers" som fortfarande föredrar papperstidningen?
Om kulturredaktionen läggs ner, som jag också hört glunkas, så får ju ingen tillgång till bra kulturartiklar. Styrs Eskilstuna-Kuriren endast av antalet klick? I så fall kommer ni att förlora prenumeranter.
Långvarig prenumerant med kulturintresse
SVAR DIREKT:
Tack för ditt inspel i kulturdiskussionen. Tack vare digitaliseringen har vi fått väldigt bra verktyg för att kunna mäta exakt vilka artiklar som blir lästa och skapar engagemang hos våra prenumeranter. Vi kan se hur många sidvisningar, eller klick som du kallar det, varje artikel får och kan på så sätt få ett ganska exakt facit över vad som intresserar våra läsare. Motsvarande facit går inte att få för papperstidningen, eftersom de läsarundersökningarna bygger på vad prenumeranter säger att de läser – vilket inte nödvändigtvis motsvarar vad de faktiskt läser. De undersökningarna blir på så vis inte speciellt tillförlitliga.
När man pratar om att ”räkna klick” finns oftast en ganska kritisk och negativ underton. Men jag ser det som något väldigt positivt att vi kan se vad våra prenumeranter är intresserade av och agera på det. Det ger oss en möjlighet att vara så relevanta som möjligt för de som betalar för våra tjänster. Vi mäter inte heller bara antalet sidvisningar, utan även lästid – hur lång tid läsarna i snitt tillbringar i en viss artikel och hur många procent som läser artikeln ända till slutet. På sajten, men även i våra sociala medier, kan vi också läsa kommentarer och mäta hur många som reagerat på en artikel genom att lajka eller dela den. Sammantaget ger det oss en väldigt bra bild av vad vi ska fokusera på. För vad är vinningen i att skriva artiklar som ingen eller väldigt få vill läsa och som inte berör?
Sidvisningsanalysen hjälper oss också att utveckla vår journalistik. Det handlar inte bara om att välja bort en viss typ av innehåll – utan att bevaka området på ett sådant sätt som gör att det blir intressant att läsa om. Vi ser till exempel att starka personliga berättelser, överraskande händelser och granskningar av makthavare är något som uppskattas, och då kan vi fokusera på att lägga kraften där.
Vi har inga som helst planer på att lägga ner vår kulturbevakning. De uppgifter du har hört kan ha att göra med att vi tidigare har haft en gemensam kulturredaktion med Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter. Framåt har vi valt att dela på oss och sköta kulturbevakningen lokalt på varje titel istället. Eskilstuna-Kuriren får alltså en helt egen kulturreporter, vilket gör oss starkare och ännu mer relevanta.
Ulrika Sjöblom
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning