Hej!
Svar på insändaren "SJ kom tillbaka – ALLT är förlåtet!" Publicerad den 25 april.
Vi beklagar problemen som drabbat insändarskribenten och övriga pendlare i Mälardalen. Vårt mål är att alla resenärer ska känna sig trygga med att komma fram i enlighet med tidtabellen.
Vi på Mälardalstrafik och MTR som har uppdraget att köra våra Mälartåg ser varje inställd eller försenad avgång som ett misslyckande. MTR arbetar med åtgärder för att skapa en stabil och pålitlig trafik både på kort och lång sikt. Nu i april har vi sett en positiv trend gällande punktlighet och färre inställda tåg, den bästa månaden sen MTR tog över driften av Mälartåg.
Det är såklart en klen tröst att vi säger att det kommer bli bättre när din dotter har haft den upplevelsen med flera inställda tåg i rad som du beskriver. I det här fallet verkar problemen uppstått på grund av flera händelser, personalbrist och följdproblem efter en olycka på spåren. Dessutom har informationen till resenärerna inte fungerat som den ska – vilket är otroligt viktigt när saker som dessa inträffar.
Men trots den positiva utvecklingen i april är det tydligt, precis som insändarskribenten skriver, att MTR inte uppfyller sina åtaganden. Det är fortfarande för många inställda avgångar och för många förseningar, trots att nya medarbetare kommit in och sjuktalen gått ned efter pandemin. Avtalet vi har med MTR är utformat så att Mälardalstrafik kan vidta åtgärder - och har redan gjort det – som bland annat får stora ekonomiska konsekvenser för MTR när de inte får trafiken att fungera. Vi agerar kraftfullt och nu har vi ytterligare ökat pressen och aktiverat ytterligare avtalspåföljder. Vi och Mälardalens resenärer förväntar oss en tidplan när MTR garanterar att tågen åter rullar som de ska.
Från Mälardalstrafiks sida jobbar vi också intensivt med att bland annat utveckla bra trafikinformation och digital ombokning i Mälartågsappen och det har anställts många nya medarbetare på Mälartåg kundservice.
Sammantaget är vi övertygade om att vi med grund i ett avtal som vi är trygga med är på väg åt rätt håll, vilket kommer att synas tydligare och tydligare för våra resenärer inom en snar framtid.
Tack för ert tålamod!