Utmed Stenkvistavägen har Postnord placerat en paketbox. Boxen innehåller ett antal luckor och för att kunna hämta ett paket krävs en omständlig procedur. Till en början behövs en app som erhålls via Bank-Id, lösenord och övrig teknik innan en längre sifferkod anges.
Trots goda kunskaper i datateknik löstes inte problemet via telefonen varför paketet fick återsändas. Tänker på de som inte har tillgång till telefoner som behövs eller inte klara av att stå framför boxen, läsa instruktioner med liten text och göra en uppdatering. Misstänker att resultatet i många fall innebär att försöket att hämta sitt paket misslyckas.
Undrar vilken idé Postnord har beträffande den nya uppfinningen i raden av nymodigheter. Uppenbarligen utvecklar Postnord verksamheten samtidigt som de begränsar eller avvecklar andra delar.
Numera delas posten ut till hushållen varannan dag, men på grund av den stora mängden post måste brevbärarna arbeta samtliga dagar. Trots det blir posten liggande kvar i terminalerna. Brevbärarna klagar över stressen samtidigt som de får bannor av sina chefer. Dessutom har staten nyligen uppmanat Postnord att förbättra verksamheten.
Den en gång så uppskattade postverksamheten i vårt land befinner sig i upplösning, kan den någonsin bli som förr igen?