Stålfors plankorsning är ett stort hinder för gående, cyklister och bilar. Bommarna ligger nere under lång tid och långa köer med motorerna i gång står och släpper ut avgaser på båda sidor av järnvägen. Bomfällningarna är också ett problem för ambulanser och brandbilar som måste köra andra vägar. Ibland ser man fotgängare som kryper under bommarna.
Problemet är gammalt. På 1990-talet tog kommunen och dåvarande Banverket fram ett förslag att lyfta järnvägen över vägen. Förslaget kostade då 25 miljoner kronor och krävde en avstängning av järnvägen under cirka sex veckor.
Efter en mer noggrann genomgång av projektet steg kostnaden till 100 miljoner. Det krävdes rivning av husen närmast järnvägen, avstängningstiden beräknades till minst sex månader samt att tågens körtider förlängdes på grund av backarna.
Sedan dess har inget hänt och bilarna står och släpper ut avgaser i samband med det stora antalet tågpassager samtidigt som biltrafiken ökat de senaste åren.
I södra Europa finns många planskilda korsningar där oftast vägen dras över järnvägen. Vägen byggs då parallellt med järnvägen för att minimera markåtgång.
En möjlighet enligt denna princip är att förlänga Kyrkogatan med en ramp upp till en bro över järnvägen och sedan dra ner vägen förbi bensinmacken. (Se bilden)
En vägbro blir billigare och störningarna på järnvägstrafiken och biltrafiken under bygget är försumbara. Järnvägen får inte heller någon förlängning av körtiderna. Eskilstuna kommun kommer själva att äga hela frågan med utformning och genomförande.
Det är dags att kommunen tar tag i frågan och driver fram en lösning.