Var vaksam för olika varianter av telefonbluff

Björn Brolin skriver om att man måste vara vaksam för olika varianter av telefonbluff.

Björn Brolin skriver om att man måste vara vaksam för olika varianter av telefonbluff.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2022-12-13 07:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skall bara fylla på med två varianter av telefonbluff. Blev i somras uppring av världens goaste tjej som uppgav sig ringa från Tele2. Där hade man upptäckt att jag var pensionär och hade i två års tid betalat 29 kronor för mycket varje månad. Om jag verifierade mig med mobilt ID eller bankdosa så skulle pengarna återföras omedelbart. Det hör till saken att jag bara några dagar innan tecknat avtal med Tele2 och ännu inte fått den första inbetalningen. Önskade henne lycka till med nästa och avbröt samtalet. Var det en ren chansning eller går det att komma åt deras register eller är det så illa att någon tipsar? Nästa hände helt nyligen. På lite bruten svenska talade en mansperson om att han ringde från Nordeabanken och undrade om jag kunde komma in i butiken nästa vecka för att få min bankdosa "uppdaterad". Förklarade att jag inte ens är kund hos Nordea men det spelade ingen roll sade han för bankerna samarbetade i sådana ärenden. Avbröt självklart samtalet. Går det så går det. Är själv sen 40-talist så snart får väl även 50-talisterna börja vara vaksamma.