Varför är inte rälsen vid Gredbyvägen borttagen?

arför är inte rälsen vid Gredbyvägen borttagen? Där har man lagt på lite provisorisk asfalt i stället för att ta bort rälsen, skriver insändarskribenten. Bilden är tagen på annan del av Gredbyvägen.

arför är inte rälsen vid Gredbyvägen borttagen? Där har man lagt på lite provisorisk asfalt i stället för att ta bort rälsen, skriver insändarskribenten. Bilden är tagen på annan del av Gredbyvägen.

Foto: Lars Skärlund

Insändare2022-10-17 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fråga till Eskilstuna kommun. Inom Eskilstuna har det funnits flera industrispår. På Norr fanns även spåret som ägdes av Norra Södermanlands Järnvägar till norra stationen. Spåret fortsatte till Bolinder Munktell och Norra Hamn. Spåren på Norr är sedan länge borta.

Nu finns bara industrispåret till Nyby bruk kvar. Spåret var från början ägt av Norra Södermanlands Järnvägar och är endast den rest som är bevarad från 1895.

Det senaste spåret som rivits upp är spåret i Vilsta. Det gjordes för cirka ett år sedan. Några år före detta försvann stickspåren i Gredby industriområde i samband med ombyggnaden av bangården i Gredby.

Men nu till frågan. Varför är inte rälsen vid Gredbyvägen borttagen? Där har man lagt på lite provisorisk asfalt i stället för att ta bort rälsen. Lika på Skogstorpsvägen och gatorna i Vilsta området. Rälsen är kvar. Det borde inte vara så svårt att ta dit en grävmaskin som tar bort rälsen. Fylla i lite grus och sedan asfaltera? Eller finns det någon anledning att rälsen är kvar?