Veteranbilar –en livsstil som måste få finnas kvar

 Om konventionella fordon och bränsle skulle förbjudas helt, så är det en hel livsstil som går i graven. Mitt liv skulle till stor del förlora mening, skriver "Värna veteranbilen".
Bilden: Veteranbilsrallyt Gärdesloppet med bruksfordon, sportbilar och motorcyklar.

Om konventionella fordon och bränsle skulle förbjudas helt, så är det en hel livsstil som går i graven. Mitt liv skulle till stor del förlora mening, skriver "Värna veteranbilen". Bilden: Veteranbilsrallyt Gärdesloppet med bruksfordon, sportbilar och motorcyklar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-03-19 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tänk klimatdebatten. Tänk klimatförändringarna som en vågskål. Tänk det gröna, det goda, ren luft, rent vatten, minimalt koldioxidutsläpp i ena vågskålen. 

Tänk fossila bränslen, kärnkraftverk och allmän miljöförstöring i andra vågskålen. Som debatten ser ut nu är mänskligheten på väg mot undergång, och på väg att dra planeten med sig i fallet. I denna debatt har det fokuserats oproportionerligt mycket på fossila bränslen, och relativt lite på allt annat.

Jag är motorintresserad, och en av mina stora passioner i livet är veteranbilar. I dag läste jag en artikel om Ajnor Salihi, som jobbar med motoroptimering. I Sverige finns i runda slängar 400 000 veteranbilar (Motor-magasinet). Det är åtminstone lika många motorintresserade. Om konventionella fordon och bränsle skulle förbjudas helt, så är det en hel livsstil som går i graven. Mitt liv skulle till stor del förlora mening.

Jag har en önskan om att den "gröna" vågskålen en vacker dag skulle väga tyngre än den koldioxidfärgade. En handfull konventionella industrier skulle då ändå kunna finnas kvar, men inte så att de skulle påverka miljön i någon större utsträckning. Däribland hoppas jag att vi som är motorintresserade kan fortsätta köpa bensin och diesel, så att vi kan fortsätta köra våra älskade veteranbilar.