Vi elever vill ha betyg på våra prov och uppgifter!

Insändarskribenten går i sjuan och vill inte bara ha betyg i slutet av terminen, utan på varje prov och inlämningsuppgift för att veta hur det gått och vad han behöver utveckla.

Insändarskribenten går i sjuan och vill inte bara ha betyg i slutet av terminen, utan på varje prov och inlämningsuppgift för att veta hur det gått och vad han behöver utveckla.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2023-06-02 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vid mitten av förra terminen fick vi elever ett besked som vi inte gillade, iallafall inte min skola och mina klasskamrater. Beskedet var att vi elever inte skulle få se våra resultat på det arbete vi gjort under lektionerna. Vi kunde alltså bara se om det var godkänt eller icke godkänt. Detta väckte många tankar och frågor hos oss elever: "Varför är det så? Hur kommer jag få reda på hur det gått på mina prov och inlämningar? Hur kommer jag veta vad jag behöver utveckla?"

Efter att ha gjort en del prov och lämnat in en del uppgifter har man blivit mer säker på att detta har varit ett dåligt val.

För det första vet man inte vad man behöver förbättra för att nå ett högre resultat. Detta gör att vi mår sämre. Man blir liksom vilsen i ett stort hav.

För det andra blir man inte lika motiverad till att prestera bättre eller lägga mer tid på skolan. Om man får ett resultat har man något att sträva efter. Om jag till exempel får ett C i ena matteprovet kommer jag att sträva och vilja få ett högre resultat till nästa prov. Man blir liksom hela tiden påmind.

En del lärare och andra personer kanske menar att med ett resultat eller en “Bokstav” kommer man bara att fokusera på den enda “bokstaven” och inte fokusera på sitt lärande.

Några andra kanske menar att eleverna stressar extra mycket över att få någon typ av resultat.

Som jag tidigare nämnde gör resultaten att vi blir mer medvetna om var vi ligger så att terminsbetygen inte kommer som en chock för några elever. Jag tror även att fokuset inte kommer att vara på fel sak vilket i detta fall är “bokstaven”, utan fokus kommer istället att ligga på de ämneskrav vi är mindre starka i – vi kommer att veta vad vi behöver förbättra.

Sammanfattningsvis vill jag upprepa att det inte är så hemskt att vi får ett resultat på det arbete vi genomför under lektionerna. Det kan faktiskt leda till något positivt.

Slutligen vill jag ge alla er föräldrar som läser denna text en uppmaning: Fråga era barn och säg till era kollegor att fråga deras barn om vad de tycker om att inte få ett klart resultat på det de gör i skolan. Om de flesta säger något negativt om saken, har ni vuxna något att försöka lösa.