Viadukten är slutdiskuterad

Den ideligen påkörda viadukten vid Vasavägen har fått många att engagera sig i debatten.

Den ideligen påkörda viadukten vid Vasavägen har fått många att engagera sig i debatten.

Foto: Peter Larsson

Insändare2023-08-14 06:14
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till signaturen Bror Via-duktigs insändare i EK den 8 augusti, om en varningspinne för höga fordon i båda riktningar. Det är ett tråkigt besked, med du ödar bara din tid helt i onödan. Du kommer inte att få något gehör. 

I januari 2021 diskuterades viadukten efter att stort antal påkörningar. Det fanns inga pengar till någon åtgärd, hette det. I en insändare den 14/1 tipsade jag då att det i ett annat fall – Sigurdsristningsfadäsen – lätt gick att få fram pengar till ”oförutsedda” behov. 

Den 20 januari 2021 kom jag med ett konkret förslag att bygga varningssystem för höga fordon. Det hade man gjort i Linköping 2017 efter en påkörning. Fyra viadukter fick varningssystem för en kostnad av 500 000 kronor per viadukt (båda sidor). Jag pekade också på risken att en dubbeldäckad buss kör på bron.

I slutet av november 2021 hade Eskilstuna Kommun, med ekonomiskt bistånd från Trafikverket, beslutat att en barriär skulle byggas, men bara från ett håll. Kostnaden beräknades till en miljon, men komplikationer i marken ökade på denna summa, troligen rejält. I en ny insändare pekade jag på dubbeldäckarrisken och att i Linköping kostade säkringen 500 000 per viadukt (båda sidor).

I april 2022 stod Triumfbågen klar. Då skickade jag in en insändare där jag beskrev hur en dubbeldäckad buss med skolbarn från Västerås på väg till Sagostigen körde in i Triumfbågen efter att föraren distraherats av en orolig knatte. EK refuserade den. Och det spelar ingen roll, för Eskilstuna Kommun har bara ett intresse – att skydda Trafikverkets tågbro. Allt annat är ointressant. Det visas i de insändarsvar som getts.