Svar på Simon Larssons nyligen publicerade insändare "Öppet brev till Transdev och Mälartåg".
Att pendla med tåg ska känns tryggt och många arbetar för en pålitlig tågtrafik. Vi vill först och främst beklaga förseningarna i augusti, som drabbat Simon, hans fru och många andra resenärer som reser till jobb och studier mellan Strängnäs samt andra Sörmlandsorter och Stockholm. Det har varit en utmanande månad både för er som reser och för oss som jobbar med att tågen ska rulla – och vara i tid.
Precis som Simon förväntar sig så gör vi på Mälardalstrafik och trafikföretaget Transdev, som ansvarar för driften av Mälartåg, vårt yttersta inom våra ansvarsområden för att erbjuda en fungerande regionaltågstrafik.
Transdev tog över uppdraget från MTR i mitten på juni inför sommarperioden och nu rullar tågen tätare i hösttrafiken igen. Tack vare många nyutbildade lokförare råder inte längre lokförarbrist för den trafik vi kör i dag, vilket är otroligt glädjande och viktigt för dagens och framtidens trafik. Visst, det finns rutiner som behöver finslipas när man tar över en verksamhet som Transdev gjort, men den gemensamma ambitionen framåt är hög för att ge er som reser en stabil trafik med bra punktlighet, som gör pendling enkel och smidig.
Men det är inte alltid lätt. Det är många aktörer som verkar och ansvarar för järnvägen i stort. Ska våra tåg vara i tid krävs det bland annat att infrastrukturen på och längs spåren fungerar. Även händelser utanför vår kontroll, som spårspring och olyckor, leder till trafikstörningar. De många förseningarna i augusti på linjen Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala är ett bra exempel. I nästan hela förra veckan, 24-29 augusti, ledde ett omfattande elfel mellan Flemingsberg och Södertälje till många förseningar på denna och flera andra av våra linjer.
Tåg från Eskilstuna blir också ofta försenade ganska omgående efter avgången på grund av en hastighetsnedsättning vid en växel utanför Strängnäs, där Trafikverkets arbete pågått i över ett år i nuläget och som medför cirka två minuters förlängd restid och tidigare mer än så. Några minuter låter kanske inte mycket, med det får följdeffekter för hela systemet eftersom sträckan Eskilstuna-Stockholm till viss del är ett enkelspår, tågmöten (med tåg åt motsatt håll) kan då bara ske vid platser med dubbelspår. Det kräver mer eller mindre exakt tidshållning så att tågen kan mötas på rätt plats vid rätt tid. Småförseningar medför att tågmötena framför allt i rusningstid, med mycket trafik, inte fungerar som planerat. Det innebär att tågen blir mer försenade och att förseningarna sprids till andra tåg.
Angående växeln utanför Strängnäs har vi haft en dialog med Trafikverket och Transportstyrelsen under en längre tid, eftersom det påverkar trafiken och resenärerna så negativt. Nu verkar man kunna höja hastigheten till hösten, något som kommer att minska risken för förseningar på sträckan.
När det gäller våra appar, har vi förbättrat trafikinformationen i Mälartågs app i sommar. Nu kan du få både pushnotiser om ditt tåg blivit försenat, se det på din digitala biljett och i resesöket när du ska köpa din resa. När det gäller Movingoappen fortsätter vi att jobba intensivt för att lösa det problem som uppstår vid köp i vissa nya Androidmodeller, för vi vet att det är en källa till frustration. Självklart vill vi att alla oavsett telefonmodell ska kunna köpa Movingo och Movingo 5/30 i våra kundkanaler.
Avslutningsvis: Det finns stora utmaningar för järnvägen i stort, nu och framåt. På Mälardalstrafik är vi också en aktiv del i Mälardalsrådets "En Bättre Sits", där sju län samarbetar för att rätt infrastruktursatsning ska göras för att Stockholm-Mälardalen ska fortsätta utvecklas – så att exempelvis Simon och hans fru kan fortsätta bo i Sörmlands vackra landskap och resa till jobbet i Stockholm på ett hållbart och smidigt sätt.