Svar på nyligen publicerade insändaren "Vi behöver tåg som går i tid – inte fler avgångar".
När SJ med kort varsel väljer att lämna en av Sveriges mest trafikerade pendlarsträckor, Stockholm-Uppsala, så är det regionerna, och genom dem vi på Mälardalstrafik, som behövt kliva fram. Det har arbetats intensivt de senaste månaderna för att hitta en bra lösning i den uppkomna situationen. 15 000 resenärer som dagligen reser med regionaltågen på denna sträcka kan inte lämnas vind för våg när nästan hälften av trafiken försvinner från mitten på december. Men lika viktigt är att våra resenärer i övriga Stockholm-Mälardalen fortsatt har ett bra utbud av trafik.
Det är en ansträngning – det ska vi inte sticka under stol med. Men vi ser att det är möjligt att utöka trafiken på Stockholm-Uppsala samt införa nya avgångar på utvalda delsträckor i Sörmland (Eskilstuna-Västerås och Norrköping-Nyköping-Stockholm) i nästa års tidtabell tack vare ett förbättrat personalläge, där den tidigare lokförarbristen åtgärdats efter stora utbildningsinsatser.
Fordontillgängligheten är också bättre än tidigare. I vår depå i Eskilstuna har vi dessutom utökat personalstyrkan med fler kvalificerade fordonstekniker, som tar hand om våra tåg – och fyllt på med stort reservdelslager.
Inför den 15 december pågår både rekrytering av nya lokförare och tågvärdar, och utökade vinterförberedelser i depån.
Och självklart fortsätter arbetet, på daglig basis och på längre sikt, för att förbättra punktligheten på våra linjer. Inte minst gäller detta Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Eskilstuna, där problem med elfel och andra brister i järnvägsnätet har drabbat trafiken och er som reser den senaste tiden.
Vi som kör tågen är beroende av att Trafikverket lägger tillräckligt med resurser på att underhålla järnvägen, och på flera av de sträckor vi kör i dag ser vi att underhållet inte fungerar bra. Där jobbar vi tillsammans med regionerna och tågoperatörerna för att få Trafikverket och i förlängningen regeringen att komma i kapp med att underhålla järnvägen så att tågen kan gå i tid.
En konkret åtgärd som sker nu i mitten på oktober är att Trafikverket efter en lång försening äntligen driftsätter en ny växel i Härad utanför Strängnäs som medfört hastighetsnedsättning. Det kommer ge bättre förutsättningar för att fler tåg är i tid på sträckan. Och varje dag fortsätter arbetet med förbättrad punktlighet och nöjda kunder med de ansvarsområden vi rår över – till exempel att det finns tillräckligt med tåg, personal, att det är enkelt att köpa biljett och användbar trafikinformation i realtid när resan inte går som planerat.