Hur ska ni laga ert skolmisslyckande, Strängnäs kommun?

Strängnäs kommunhus.

Strängnäs kommunhus.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2024-07-12 10:37
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad är det som går bra med de kommunala skolorna i Strängnäs kommun? 

Är det besparingarna som inte syns till hösten 2024. Besparingarna som inte kommer synas i tidningsdebatten. Besparingarna som skolans ledning behöver vidta för att de får en mindre och mindre budget. År ut och år in under många många år. För att prata om hur stora förändringar det blir, det pratas det väldigt lite om. För vilken rektor kan prata om det öppet?

Eller de elever som kommer få gå i en mindre undervisningsgrupp med fler elever. Hur stora har de mindre grupperna blivit till hösten? Vad blir det för stöd? Hur påverkar det den enskilda eleven? Eller de elever som inte får hjälp av sin assistent, för den försvann. Att få en till en hjälp i en stor liten undervisningsgrupp. Det kommer bli en huvudvärk för den enskilda läraren. Elever kommer inte att komma till skolan med det stödet. Från att de fått lite stöd till ingenting alls, för så fungerar det.

Utslagningen av elevers lika rätt till utbildning. Är en omöjlig ekvation. De mest sårbara eleverna får inget stöd i det kompensatoriska uppdraget som skolan har.

Så vilket utanförskap har ni tänkt budgetera för? Eller tänker ni söka mer projektpengar för att i efterskott laga ert skolmisslyckande? Vi vet att många elever med NPF-diagnoser är överrepresenterade att rekrytera till gängen, som vi inte vill ha drällandes på gatorna.

Har socialnämnden budgeterat för fler i behov av stöd till familjer i behov av hjälp? Eller kommer fler unga att bli omhändertagna. Har socialnämnden tagit höjd för dyra placeringar? Så tänk ett varv till innan ni lägger en krympande budget som det inte pratas om i skoldebatten. Eller ställ frågan till rektorerna: Vad behövs?

Är så trött på skolutvecklingsprogrammet. Det har inte gett resultat för alla elevers rätt enligt skollagens mening. 

Framgången är att alla elever får en möjlighet att stå på egna ben i framtiden. Att få en framtidstro som är positiv. Allt börjar med en god utbildning.