För musiken svarade Elaria Orchestra som samsades med elever från flera musikskolor på scenen.
Under lördagen avverkade jazzstorbandet Elaria Orchestra tre workshops med elever från Kulturskolan i Strängnäs och Eskilstuna musikskola. Slutresultatet kunde en publik avnjuta inom ramen för Eskilstuna jazzklubbs evighetslånga 40-årsfirande.
– Vi fyllde faktiskt 40 år i onsdags, deklamerade jazzklubbens ordförande Sten Elmgart.
Lördagskvällen hade tyvärr mängder av konkurrenter och den riktigt stora publiken uteblev, tidvis såg det ut att vara fler människor på scenen.
Elaria Orchestra grundades förra året av bandledaren och kompositören Erika Hammarberg samt flöjtisten och saxofonisten Lina Lövstrand. Enligt sedvanligt affischskryt är de det första jämställda storbandet. En snabbkoll ger resultatet 17 bandmedlemmar – åtta kvinnor, åtta män och en kvinnlig kapellmästare.
Kvällen inleddes med Magnus Lindgrens svängiga ”Flutish” som ingav en plyschig 70-talskänsla med Lina Lövstrands tvärflöjt. Därefter följde den dova jazzstandarden ”Yesterdays” och ”Besame Mucho” med sin doft av välasfalterad skyskrapsmetropol och sitt skrällande James Bond-avslut.
När eleverna tog plats på scenen med skrapande stolar och prasslande nothäften blev det latinorytmer i den flamenco-pumpande ”Farufa”, därefter Count Basies gamla ”Splanky”, en av världens mest spelade storbandslåtar. Där finns gott om plats för eleverna att ta ut svängarna i små solon.
Efter kaffet satt återigen Elariaorkestern ensamma på scenen för att spela några låtar som bandledaren Erika Hammarberg skrivit själv.”Sommarnattsvals” började som en visa där den flinka pianisten och Monica Zetterlund-stipendiaten Anna Gréta Sigurdardóttir visade vad hon kunde.
Nästa egenskrivna nummer var ”Ikigai” där pianot vindlade fram ett intro för att sedan lämna frikostigt med plats för tenorsaxofonisten Magnus Dölerud i ett långt solo som aldrig ville ta slut.
Ytterligare en Hammarberg-komposition, ”Berget” med sin pigga tv-vinjettaktiga inledning, klämdes sedan ihop med Magnus Lindgrens imposanta ”Nordic Big Band Inferno 3” där bland annat en lekfullt kaotisk duell mellan piano, klarinett och trummor bildade mellanspel.
I sista låten, en jazzvariant av Pharrell Williams hitlåt ”Happy”, susade återigen eleverna in på scenen och de flesta fick utrymme att briljera på sina respektive instrument.
– Det är en riktig kick att se morgondagens musiker spela, sa Erika Hammarberg.
Per Hellgren