Jazzigt med musikelever i Konserthallen

Storbandsjazz i verkligt storformat blev det i Konserthallen under lördagskvÀllen.

Jazzstorbandet Elaria Orchestra upptrÀdde tillsammans med musikskoleelever i Konserthallen i lördags inom ramen för Eskilstuna Jazzklubbs 40-Ärsjubileum.

Jazzstorbandet Elaria Orchestra upptrÀdde tillsammans med musikskoleelever i Konserthallen i lördags inom ramen för Eskilstuna Jazzklubbs 40-Ärsjubileum.

Foto: Per Hellgren

Kultur2019-10-20 09:28

För musiken svarade  Elaria Orchestra som samsades med elever frĂ„n flera musikskolor pĂ„ scenen.

Under lördagen avverkade jazzstorbandet Elaria Orchestra tre workshops med elever frÄn Kulturskolan i StrÀngnÀs och Eskilstuna musikskola. Slutresultatet kunde en publik avnjuta inom ramen för Eskilstuna jazzklubbs evighetslÄnga 40-Ärsfirande.

– Vi fyllde faktiskt 40 Ă„r i onsdags, deklamerade jazzklubbens ordförande Sten Elmgart. 

LördagskvÀllen hade tyvÀrr mÀngder av konkurrenter och den riktigt stora publiken uteblev, tidvis sÄg det ut att vara fler mÀnniskor pÄ scenen.

Elaria Orchestra grundades förra Ă„ret av bandledaren och kompositören Erika Hammarberg samt flöjtisten och saxofonisten Lina Lövstrand. Enligt sedvanligt affischskryt Ă€r de det första jĂ€mstĂ€llda storbandet. En snabbkoll ger resultatet 17 bandmedlemmar – Ă„tta kvinnor, Ă„tta mĂ€n och en kvinnlig kapellmĂ€stare. 

KvĂ€llen inleddes med Magnus Lindgrens svĂ€ngiga ”Flutish” som ingav en plyschig 70-talskĂ€nsla med Lina Lövstrands tvĂ€rflöjt. DĂ€refter följde den dova jazzstandarden ”Yesterdays” och ”Besame Mucho” med sin doft av vĂ€lasfalterad skyskrapsmetropol och sitt skrĂ€llande James Bond-avslut. 

NĂ€r eleverna tog plats pĂ„ scenen med skrapande stolar och prasslande nothĂ€ften blev det latinorytmer i den flamenco-pumpande ”Farufa”, dĂ€refter Count Basies gamla ”Splanky”, en av vĂ€rldens mest spelade storbandslĂ„tar. DĂ€r finns gott om plats för eleverna att ta ut svĂ€ngarna i smĂ„ solon.

Efter kaffet satt Ă„terigen Elariaorkestern ensamma pĂ„ scenen för att spela nĂ„gra lĂ„tar som bandledaren Erika Hammarberg skrivit sjĂ€lv.”Sommarnattsvals” började som en visa dĂ€r den flinka pianisten och Monica Zetterlund-stipendiaten Anna GrĂ©ta SigurdardĂłttir visade vad hon kunde. 

NĂ€sta egenskrivna nummer var ”Ikigai” dĂ€r pianot vindlade fram ett intro för att sedan lĂ€mna frikostigt med plats för tenorsaxofonisten Magnus Dölerud i ett lĂ„ngt solo som aldrig ville ta slut. 

Ytterligare en Hammarberg-komposition, ”Berget” med sin pigga tv-vinjettaktiga inledning, klĂ€mdes sedan ihop med Magnus Lindgrens imposanta ”Nordic Big Band Inferno 3” dĂ€r bland annat en lekfullt kaotisk duell mellan piano, klarinett och trummor bildade mellanspel. 

I sista lĂ„ten, en jazzvariant av Pharrell Williams hitlĂ„t ”Happy”, susade Ă„terigen eleverna in pĂ„ scenen och de flesta fick utrymme att briljera pĂ„ sina respektive instrument.

– Det Ă€r en riktig kick att se morgondagens musiker spela, sa Erika Hammarberg.

Per Hellgren

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!