NĂ€r öppningsdimman har lagt sig tornar ensemblens kroppar upp pĂ„ Cullbergs scen. De rör sig mjukt och hackigt pĂ„ samma gĂ„ng â hĂ€ften Ă€r nakna. "On earth I'm done: Islands" Ă€r en fortsĂ€ttning pĂ„ Jefta van Dinthers skapelseberĂ€ttelse "On earth I'm done: Mountains", och utspelas i ett science fiction-universum.
Efter den första delen planerade den svensk-nederlÀndska koreografen egentligen att gÄ vidare med ett helt annan projekt, men kÀnde samtidigt att han inte var fÀrdig med tematiken.
ââDĂ„ kom jag pĂ„ idĂ©n att man kan koppla ihop förestĂ€llningarna, att man tar sig an den andra sidan av medaljen och tittar pĂ„ frĂ„gor frĂ„n ett annat hĂ„ll. Det blir lite av en spegelbild, konstaterar Jefta van Dinther.
Jobbade naket i dagar
Den nya versionen utspelas i en apokalyptisk vÀrld, isolerad frÄn allt tidigare mÀnskligt liv, dÀr naturen inte lÀngre finns kvar. Ett gÀng robotliknande varelser försöker navigera sig fram, testar och hÀrmar. Jefta van Dinther inspirerades bland annat av hur barn lÀr sig och av hur en algoritm uppstÄr.
ââNĂ€r man inte minns lĂ€ngre: Vad fanns det för liv? Hur beter sig liv? Vad Ă€r liv? Hur gĂ„r man in och lĂ€r sig leva pĂ„ nytt, fast utifrĂ„n ett teknologiskt perspektiv? Inte som en mĂ€nniska som kĂ€nner till mĂ€nskligt beteende, utan som artificiell intelligens, sĂ€ger Jefta van Dinther.
Den nakna delen av ensemblen tar senare pÄ sig samma röd-svarta drÀkt som resterande dansare, nÀstan som att de gÄr in i en annan kropp. Jefta van Dinther har tidigare arbetat med naket pÄ Cullberg, men berÀttar att det den hÀr gÄngen var dansarna som tog initiativet.
ââDet var inte min tanke, men vissa av dansarna sade "om vi gör det hĂ€r mĂ„ste vi vara nakna innan". Jag tĂ€nkte att det nog var kĂ€nsligt att be dem göra det, men flera av dem kĂ€nde att man inte kunde skapa den hĂ€r symboliken i kallingar, sĂ€ger han.
Jefta van Dinther pÄpekar att det Àven var viktigt att ge dansarna ett fritt val.
ââ"Okej, sĂ„ hĂ€r mĂ„nga vill testa". Alla som Ă€r kvar i rummet Ă€r nakna, sĂ„ jag fick ocksĂ„ ta av mig klĂ€derna. Sedan jobbade vi naket i nĂ„gra dagar, berĂ€ttar han.
Den andra delen av diptyken har premiÀr den 11 maj pÄ Norrlandsoperan i UmeÄ, och Jefta van Dinther konstaterar att det Àr hektiskt att fÄ till allting till öppningen. Det har trots allt varit en lÄng startstrÀcka för de tvÄ förestÀllningarna. Pandemin sköt fram premiÀrdatumet för den första delen 2021, som till följd av covid-restriktionerna bara hade SverigepremiÀr för Ätta personer.
Pandemi-pÄverkan
Jefta van Dinther, som Àr bosatt i Berlin, fick sjÀlv uppleva den tyska hardcoreversionen av restriktioner: total lockdown. Han kan nu se paralleller mellan dansarnas beteende i "Islands" och hur det var att komma ut i verkligheten nÀr livet började ÄtergÄ till det normala.
ââHelt plötsligt var jag i ett rum igen, med fler Ă€n fem personer, och kĂ€nde "gud, hur hanterar man en middag?". Det var som att man behövde lĂ€ra sig pĂ„ nytt, vad finns det för koder? sĂ€ger han.