KonfliktrÀdda galenskapare talar ut i ny film

Sprickorna i fasaden Àr tydliga i den nya dokumentÀren om Galenskaparna och After Shave. Claes Eriksson bestÀmmer för mycket, tycker de andra.
–Vi kanske fĂ„r göra en dokumentĂ€r till dĂ€r jag fĂ„r sĂ€ga att det inte har varit sĂ„, sĂ€ger Claes Eriksson.

40 Ă„r av underhĂ„llning – men ocksĂ„ en del konflikter – i dokumentĂ€ren "Det ska va gĂŽtt Ă„ leva" om Galenskaparna och After Shave. Arkivbild.

40 Ă„r av underhĂ„llning – men ocksĂ„ en del konflikter – i dokumentĂ€ren "Det ska va gĂŽtt Ă„ leva" om Galenskaparna och After Shave. Arkivbild.

Foto: Scanbox entertainment

Film2022-09-05 05:00

Den 11 september Ă€r det 40 Ă„r sedan Galenskaparna och After Shave hade premiĂ€r pĂ„ "Skruven Ă€r lös", deras första revy tillsammans. Den 9 september i Ă„r Ă€r det biopremiĂ€r för dokumentĂ€ren "Det ska va gĂŽtt Ă„ leva", som skildrar fyra Ă„rtionden av svensk underhĂ„llningshistoria – men ocksĂ„ blottar ovĂ€ntade konflikter i gĂ€nget bakom klassiker som "Macken", "En himla mĂ„nga program" och "Stinsen brinner".

Regissören Anna Hammarén berÀttar att filmskaparna har repat lite pÄ den glada ytan för att hitta konflikter.

– Det finns inte jĂ€ttemycket, men dĂ„ vill man Ă€ndĂ„ prata om det som eventuellt har funnits.

Claes Eriksson var den erfarne manusförfattaren i starten och har varit den kreativa motorn under hela perioden. Det Àr frÄn hans penna nÀstan hela den strida strömmen av underhÄllningsklassiker har kommit.

För dominant

I dokumentÀren antyder flera av kamraterna i gruppen att Claes Eriksson har varit för dominant och bestÀmt för mycket.

– NĂ€r jag hör de andra sĂ€ga det i filmen lĂ„ter det som att jag har legat som en vĂ„t filt över all kreativitet. Men det kanske var bra. Vi kanske fĂ„r göra en dokumentĂ€r till dĂ€r jag fĂ„r sĂ€ga att det inte har varit sĂ„, i min vĂ€rld, sĂ€ger Claes Eriksson med ett leende.

I filmen pratar bland annat Knut Agnred om att de oftast har gÄtt med pÄ Claes Erikssons strida ström av förslag pÄ revyer, filmer och tv-serier för att de varit konfliktrÀdda.

– Samtidigt har de sagt nej ibland, kontrar Claes Eriksson nu. 2005–06 presenterar jag en ny revy som de sĂ€ger blankt nej till. De vill fortsĂ€tta med en krogshow, sĂ„ jag fĂ„r göra en soloförestĂ€llning i stĂ€llet.

Sedan snart 20 Är har gÀnget dessutom börjat arbeta i olika konstellationer, dÀr After Shave och Anders Eriksson bland annat har gjort krogshower, utan Claes Eriksson.

En annan konflikt handlar om kvinnorollerna. I dokumentÀren Àr Kerstin Granlund kritisk till att bara ha fÄtt spela roller som dotter, mor, fru och Àlskarinna genom Ären. Sedan 2004 medverkar hon inte lÀngre pÄ scenen med Galenskaparna och After Shave.

Claes Eriksson sÀger att han blev förvÄnad nÀr han hörde henne sÀga sÄ i filmen.

– Jag tycker att hon har fĂ„tt en huvudroll hĂ€r och var. Det Ă€r vĂ€l lite orĂ€ttvist i alla fall. Det finns en stor roll i (filmen) "Monopol", dĂ€r Ă€r hon inte Ă€r mamma, dotter eller Ă€lskarinna. DĂ€r Ă€r hon en egen stark kvinna och den Ă€r jĂ€ttestor den rollen. Det finns flera sĂ„na exempel.

Han fortsÀtter:

– Jag har anstrĂ€ngt mig genom Ă„ren. Fast jag Ă€r inte kvinna sĂ„ jag kanske inte har trĂ€ffat rĂ€tt.

Uppgiven

Ett annat spÀnningsomrÄde Àr politiken. Claes Eriksson har sedan allra första början skjutit giftpilar mot företeelser i samtiden han har ogillat. PÄ 80-talet stod börsklipparna och vapenexporten i skottgluggen. Senare har Eriksson gett sig pÄ kommersiell tv och privatiseringen av vÀlfÀrden.

Men de politiska texterna har inte alltid gĂ„tt hem hos de övriga i gruppen. Återigen har kamraterna undvikit konflikt och spelat med, sĂ€ger de i filmen.

– Ja, det har jag förstĂ„tt nu nĂ€r jag sĂ„g dokumentĂ€ren att det har skapat mer problem Ă€n jag har trott. De har haft kamrater som tyckt att de varit för mycket politik, vilket orsakat dem problem.

Redan för 30 Är sedan gisslade Galenskaparna och After Shave högerpopulismen, dÄ i form av partiet Ny Deodorant i dansbandsoperan som inleder revyn "Grisen i sÀcken".

Rimligtvis borde Claes Eriksson vara laddad till tÀnderna för att ta sig an SD, som stÄr pÄ tröskeln till större inflytande Àn nÄgonsin tidigare.

– Det skulle man ju tycka. Men vad som dĂ„ talar emot det Ă€r att jag ju tycker att hela samhĂ€llsutvecklingen gĂ„tt i rakt motsatt riktning mot vad jag hade önskat. DĂ„ har jag Ă€ndĂ„ fĂ„tt en enorm plattform att verka och föra fram mina synpunkter – och vi har 20 procent sverigedemokrater. Det Ă€r var femte mĂ€nniska, det tycker jag Ă€r hemskt.

– Man kĂ€nner en liten trĂ„kig uppgivenhet
 Det hjĂ€lpte inte.

Galenskaparna och After Shave firar sitt jubileum med en pratshow pĂ„ Lorensbergsteatern i Göteborg 9–11 september, som Ă€ven strömmas online. Vad hĂ€nder sedan?

– Det stĂ„r skrivet i stjĂ€rnorna. Jag vet inte. Just nu har vi inget gemensamt projekt, sĂ€ger Claes Eriksson, 72.

TT: Hur Àr det med kreativiteten? Börjar den ta slut?

– Det var en vĂ€ldigt bra frĂ„ga. Jag kan vittna om att det börjar ta slut. Cisternen Ă€r tom och man gĂ„r nere pĂ„ botten och letar efter smĂ„ korn.

Fakta: Galenskaparna och After Shave

Kerstin Granlund och bröderna Anders och Claes Eriksson frÄn Galenskaparna slog sig 1982 ihop med Knut Agnred, Per Fritzell, Peter Rangmar och Jan Rippe i barbershopkvartetten After Shave för förestÀllningen "Skruven Àr lös". Resten Àr underhÄllningshistoria.

Revyer, i urval: "TrÀsmak" (1983), "Cyklar" (1985), "Stinsen brinner" (1987), "Grisen i sÀcken" (1991), "Lyckad nedfrysning av herr Moro" (1994). "Alla ska bada" (1997), "Kasinofeber" (2002), "Hagmans konditori" (2010).

Filmer, i urval: "Leif – en kanonfilm" (1987), "Hajen som visste för mycket" (1989), "Macken" (1990), "Monopol" (1996), "Den enskilde medborgaren" (2006).

Tv, i urval: "Macken" (1986), "En himla mĂ„nga program" (1989), "Tornado – en tittarstorm" (1993), "Gladpack" (2000).

Peter Rangmar avled 1997 och Kerstin Granlund slutade upptrÀda pÄ scen med gruppen 2004.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!