"GĂ„ och se" frĂ„n 1985 Ă€r ett av filmhistoriens mest fruktansvĂ€rda portrĂ€tt av krig. Den anses enligt mĂ„nga ocksĂ„ vara ett mĂ€sterverk. Det blev den sovjetryske regissören Elim Klimovs (som dog 2003) sista film, baserad pĂ„ hans egen barndom och upplevelser av andra vĂ€rldskriget. ĂndĂ„ sade han att "om jag inkluderat och visat hela sanningen skulle inte ens jag kunnat se den".
ââDet Ă€r en av de mest centrala skildringarna av ett barns krigstrauma som verkligen gjort ett avtryck, sĂ€ger Malena Janson som Ă€r lektor vid Centrum för barnkulturforskning pĂ„ Stockholms Universitet.
Barnets upplevelse i fokus
Enligt henne Àr "GÄ och se" en av ett fÄtal filmer som Àr konsekvent berÀttad ur ett barns synpunkt. Hela handlingen Àr filtrerad genom tonÄrspojken Flyoras sinnen.
ââDet gör delvis att berĂ€ttandet blir vĂ€ldigt fragmenterat. Det finns ingen tydlig dramaturgi med början, mitt och slut. Den försöker efterlikna Flyoras sĂ€tt att uppleva ett otroligt traumatiskt skeende, sĂ€ger Malena Janson.
Flyora (Alexej Kravtjenko) bor med sin mamma och tvÄ smÄsystrar i naziockuperade Belarus 1943. I filmens första scen grÀver han upp ett gevÀr ur sanden och blir överlycklig nÀr han dÀrmed kan slÄss för partisanerna. Han ger sig av mot sin mammas vilja och allteftersom förvandlas Flyora frÄn glad och naiv till grÄhÄrig och rynkig med tusenmilablick. Hans familj mördas, han bevittnar hur en kyrka full med bybor brÀnns ned och ser en kvinna föras ivÀg för en gruppvÄldtÀkt.
ââDen Ă€r helt fri frĂ„n all krigsromantik. Tanken om det Ă€rofyllda kriget finns i början och lockar ut honom men det Ă€r bara misĂ€r oavsett om man krigar pĂ„ den sovjetiska eller den tyska sidan, sĂ€ger Malena Janson.
Visar krigets obegriplighet
Hon menar att det fragmentariska och stundtals surrealistiska berÀttargreppet skapar mer direkta, sinnliga intryck och att barnperspektivet ger en annan förstÄelse för krigets obegriplighet och rÀttfÀrdigande Àn de vuxnas tillrÀttalagda logik.
ââI krig försöker man alltid motivera med en förklaring att "vi mĂ„ste göra det, det hĂ€r Ă€r det absolut bĂ€sta". Genom att anvĂ€nda barnets perspektiv blir det icke-logiska och fullstĂ€ndigt bisarra med krig tydligt.
TT: Ăr filmen relevant i en nutida kontext, om man tĂ€nker pĂ„ hur Ryssland anvĂ€nder propaganda om att "avnazifiera" Ukrania?
ââJag ser delvis andra saker i filmen nu Ă€n första gĂ„ngen jag sĂ„g den för 20 Ă„r sedan. Det Ă€r klart att den tydligt vill lyfta fram Nazitysklands oförrĂ€tter mot Sovjetunionen. I eftertexterna stĂ„r det att nazisterna brĂ€nde ner 628 byar i Belarus och mördade dess invĂ„nare. Det hĂ€r med "avnazifieringen" â som bara Ă€r ett svepskĂ€l idag â bygger pĂ„ att man vill hĂ„lla liv i den historiebeskrivningen pĂ„ olika sĂ€tt.
Symbol för förlorad framtid
Flyora Àr inte bara ett offer i berÀttelsen utan tilldelas agens och handlingskraft. Samtidigt pÄpekar Malena Janson hur barnets oskuld anvÀnds som symbol i filmens slutscen. Flyora riktar sitt gevÀr mot ett foto pÄ Hitler och olika arkivbilder börjar flimra förbi och visar hur diktatorn blir allt yngre, tills en bild pÄ en barnversion av Adolf Hitler sitter i sin mammas knÀ. DÄ klarar inte Flyora av att skjuta, eftersom han inte kan mörda ett oskyldigt barn.
ââBarnet har en vĂ€ldigt central funktion hĂ€r som nĂ„got slags hopp om framtiden.
TT: Samtidigt gÄr vÀl framtiden förlorad i och med Flyoras förlorade barndom?
ââJa absolut. Det hĂ€r Ă€r en av de mest pessimistiska filmer jag nĂ„gonsin sett. Det finns egentligen ingen framtid utan krig, misĂ€r, död och vanvett. Och det ser vi i dag ocksĂ„.