Krigsvittnet: "Helt fri frÄn krigsromantik"

Den sovjetiska krigsfilmen "GÄ och se" (1985) skildrar Nazitysklands ockupation av Belarus med tonÄrspojken Flyora i centrum. Genom att spegla grymheterna ur ett barns ögon vÀnds logiken bakom krigets rÀttfÀrdigande upp och ned, sÀger barnfilmsforskaren Malena Janson.

I den omskakande "GÄ och se" frÄn 1985 Àr grÀnsen mellan verklighet och surrealism mer eller mindre utsuddad. Barnfilmsforskaren Malena Janson menar att den typen av luckor dÀr vi inte riktigt förstÄr gör oss mer engagerade i berÀttelsen. Pressbild.

I den omskakande "GÄ och se" frÄn 1985 Àr grÀnsen mellan verklighet och surrealism mer eller mindre utsuddad. Barnfilmsforskaren Malena Janson menar att den typen av luckor dÀr vi inte riktigt förstÄr gör oss mer engagerade i berÀttelsen. Pressbild.

Foto: Foto: Nonstop entertainment

Film2022-08-01 09:22

"GĂ„ och se" frĂ„n 1985 Ă€r ett av filmhistoriens mest fruktansvĂ€rda portrĂ€tt av krig. Den anses enligt mĂ„nga ocksĂ„ vara ett mĂ€sterverk. Det blev den sovjetryske regissören Elim Klimovs (som dog 2003) sista film, baserad pĂ„ hans egen barndom och upplevelser av andra vĂ€rldskriget. ÄndĂ„ sade han att "om jag inkluderat och visat hela sanningen skulle inte ens jag kunnat se den".

– Det Ă€r en av de mest centrala skildringarna av ett barns krigstrauma som verkligen gjort ett avtryck, sĂ€ger Malena Janson som Ă€r lektor vid Centrum för barnkulturforskning pĂ„ Stockholms Universitet.

Barnets upplevelse i fokus

Enligt henne Àr "GÄ och se" en av ett fÄtal filmer som Àr konsekvent berÀttad ur ett barns synpunkt. Hela handlingen Àr filtrerad genom tonÄrspojken Flyoras sinnen.

– Det gör delvis att berĂ€ttandet blir vĂ€ldigt fragmenterat. Det finns ingen tydlig dramaturgi med början, mitt och slut. Den försöker efterlikna Flyoras sĂ€tt att uppleva ett otroligt traumatiskt skeende, sĂ€ger Malena Janson.

Flyora (Alexej Kravtjenko) bor med sin mamma och tvÄ smÄsystrar i naziockuperade Belarus 1943. I filmens första scen grÀver han upp ett gevÀr ur sanden och blir överlycklig nÀr han dÀrmed kan slÄss för partisanerna. Han ger sig av mot sin mammas vilja och allteftersom förvandlas Flyora frÄn glad och naiv till grÄhÄrig och rynkig med tusenmilablick. Hans familj mördas, han bevittnar hur en kyrka full med bybor brÀnns ned och ser en kvinna föras ivÀg för en gruppvÄldtÀkt.

– Den Ă€r helt fri frĂ„n all krigsromantik. Tanken om det Ă€rofyllda kriget finns i början och lockar ut honom men det Ă€r bara misĂ€r oavsett om man krigar pĂ„ den sovjetiska eller den tyska sidan, sĂ€ger Malena Janson.

Visar krigets obegriplighet

Hon menar att det fragmentariska och stundtals surrealistiska berÀttargreppet skapar mer direkta, sinnliga intryck och att barnperspektivet ger en annan förstÄelse för krigets obegriplighet och rÀttfÀrdigande Àn de vuxnas tillrÀttalagda logik.

– I krig försöker man alltid motivera med en förklaring att "vi mĂ„ste göra det, det hĂ€r Ă€r det absolut bĂ€sta". Genom att anvĂ€nda barnets perspektiv blir det icke-logiska och fullstĂ€ndigt bisarra med krig tydligt.

TT: Är filmen relevant i en nutida kontext, om man tĂ€nker pĂ„ hur Ryssland anvĂ€nder propaganda om att "avnazifiera" Ukrania?

– Jag ser delvis andra saker i filmen nu Ă€n första gĂ„ngen jag sĂ„g den för 20 Ă„r sedan. Det Ă€r klart att den tydligt vill lyfta fram Nazitysklands oförrĂ€tter mot Sovjetunionen. I eftertexterna stĂ„r det att nazisterna brĂ€nde ner 628 byar i Belarus och mördade dess invĂ„nare. Det hĂ€r med "avnazifieringen" – som bara Ă€r ett svepskĂ€l idag – bygger pĂ„ att man vill hĂ„lla liv i den historiebeskrivningen pĂ„ olika sĂ€tt.

Symbol för förlorad framtid

Flyora Àr inte bara ett offer i berÀttelsen utan tilldelas agens och handlingskraft. Samtidigt pÄpekar Malena Janson hur barnets oskuld anvÀnds som symbol i filmens slutscen. Flyora riktar sitt gevÀr mot ett foto pÄ Hitler och olika arkivbilder börjar flimra förbi och visar hur diktatorn blir allt yngre, tills en bild pÄ en barnversion av Adolf Hitler sitter i sin mammas knÀ. DÄ klarar inte Flyora av att skjuta, eftersom han inte kan mörda ett oskyldigt barn.

– Barnet har en vĂ€ldigt central funktion hĂ€r som nĂ„got slags hopp om framtiden.

TT: Samtidigt gÄr vÀl framtiden förlorad i och med Flyoras förlorade barndom?

– Ja absolut. Det hĂ€r Ă€r en av de mest pessimistiska filmer jag nĂ„gonsin sett. Det finns egentligen ingen framtid utan krig, misĂ€r, död och vanvett. Och det ser vi i dag ocksĂ„.

Fakta: Krigsskildringar med barn i fokus

Malena Janson, lektor vid Centrum för barnkulturforskning pÄ Stockholms Universitet, rekommenderar tvÄ andra filmer med barn som krigsvittnen:

"Pans labyrint" (2006)

Regi: Guillermo del Toro

Utspelas fem Är efter spanska inbördeskriget, dÄ den unga flickan Ofelia hittar ingÄngen till en magisk labyrint. Filmen blandar verklighet och element av fantasy dÄ Ofelia fÄr tre farliga uppdrag av en faun, samtidigt som Franco-regimens förföljelse av motstÄndarna frÄn inbördeskriget pÄgÄr i nÀrheten.

"Ivans barndom" (1962):

Regi: Andrej Tarkovskij

Tarkovskijs debutfilm handlar om en ung pojke som jobbar som krigskurir under andra vÀrldskriget och planerar ett hÀmnduppdrag mot nazisterna efter att hans förÀldrar mördats.


Fakta: Krigsvittnet

KonstnÀrer, författare och filmare ger krigsskildringar komplexitet och djup. I sommar riktar vi ljuset mot nÄgra av dessa verk och deras upphovspersoner.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!