Nyckelscenen för att förstÄ problemet med "Ticket to paradise" intrÀffar strax efter halva filmen nÀr George Clooney har fÄtt lite för mycket lokalt brÀnnvin innanför vÀsten och ska visa ungdomarna hur det gÄr till pÄ dansgolvet.
Till House of Pains 90-talsklassiker "Jump around" pappadansar 61-Ă„ringen desperat som vore det 1992. Han lyckas sĂ„ dĂ€r â och vi i en viss Ă„lder kan skratta igenkĂ€nnande i biomörkret.
Den dÀr pappadansen Àr en perfekt symbol för "Ticket to paradise", ett febrilt försök att Äterskapa den romantiska komedins storhetstid frÄn Ären runt 1990. Fast vÀrlden har gÄtt vidare. Och pappas dans Àr omodern.
Harry hade inte trÀffat Sally sÄ mÄnga gÄnger i New York om han kunnat svajpa pÄ Tinder i stÀllet. Hugh Grant hade knappast fÄtt ihop det med Andie MacDowell efter alla de dÀr bröllopen om han samtidigt behövt hÄlla i gÄng flirtandet med henne pÄ Snapchat.
En bra romantisk komedi pÄ 2020-talet mÄste vara mycket mer. . . cynisk och mindre konventionell för att kÀnnas relevant. Nu vÀljer regissören Ol Parker att anvÀnda miljön (paradiset) och estetiken (tÀnk överdÄdig grÀddtÄrta) frÄn sin Mamma Mia-uppföljare "Here we go again" för att berÀtta en ganska konventionell historia.
George Clooney och Julia Roberts Ă€r skilda och hatar â verkligen hatar, ska vi förstĂ„ â varandra. Men de tvingas slĂ„ sina pĂ„sar ihop och rusa ivĂ€g till Bali nĂ€r deras dotter plötsligt meddelar att hon hoppar av advokatkarriĂ€ren för att gifta sig med en man som odlar sjögrĂ€s. Det mĂ„ste stoppas!
Man kan ana att det kommer att börja slÄ gnistor igen mellan mor och far. Det gör det och Clooney och Roberts kopplar verkligen pÄ charmen för att göra det mesta av de rÀtt stereotypa roller de fÄtt sig tilldelade.
Fast det Àr inte 90-talet lÀngre. Ol Parkers film har vackra miljöer, George Clooney och Julia Roberts levererar vÀlskrivna elaka giftpilar mot varandra och sensmoralen allting landar i Àr perfekt, men det hela kÀnns vÀldigt gammalmodigt.