"En fabel baserad pĂ„ en verklig tragedi". SĂ„ lyder undertiteln till "Spencer", Pablo LarraĂns film om den kvĂ€vande glaskupa som Diana, den av folket Ă€lskade brittiska prinsessan, befann sig i.
Och visst var delar av Dianas liv en tragedi â hennes olyckliga Ă€ktenskap som inte bara rymde henne sjĂ€lv och prins Charles, hennes kĂ€nsla av att bĂ„de vara mobbad och fĂ„ngad av en obeveklig kungafamilj och inte minst den stĂ€ndiga och hĂ€nsynslösa mediebevakning som till slut ledde till hennes död.
"Spencer" (titeln anspelar pÄ Dianas flicknamn) utspelas under en julhelg pÄ det kungliga godset Sandringham House i Norfolk, dÀr kungafamiljen har samlats för traditionsenligt firande. Diana anlÀnder sent och Àr stressad, plÄgad och Ängestfylld redan innan hon kommer fram till firandet. Hon har svÄrt att anpassa sig till de stela och urÄldriga rutinerna och de tre dagarna pÄ godset blir till ett helvete dÀr publiken fÄr följa hennes stigande Ängest, en Ängest som ÀndÄ till slut kulminerar i ett slags frigörelse.
Viss behÄllning har man ÀndÄ av "Spencer". Fotot Àr oerhört behagligt, och Dianas kostymer Àr en ren fröjd för ögat. Ett par biroller lyfter ocksÄ helhetsintrycket ett snÀpp, liksom scenerna mellan Diana och de tvÄ sönerna William och Harry (förtjusande spelade av Jack Nielen och Freddie Spry). Det Àr ocksÄ effektfullt att den övriga kungafamiljen endast figurerar som ett slags ondsint kuliss, som skuggfigurer med fÄ men sylvassa repliker.
För visst Àr det hÀr Dianas film, och det Àr dÀr fokus ska ligga. Kristen Stewart har hyllats för sin Diana-tolkning och det har sagts att hon hÀr gör sitt livs roll, men faktum Àr att prestationen ligger farligt nÀra överspel. Naturligtvis kan en kvinna pÄ grÀnsen till ett nervsammanbrott prata osammanhÀngande, i staccato, med en frasering som en ojÀmnt laddad kulspruta, men det blir helt enkelt too much. Dessutom fÄr den som inte har gjort sin kungliga lÀxa aldrig nÄgon riktig förklaring till vad som Àr den plÄgade prinsessans egentliga problem.
LÀgg dÀrtill ett par helt osannolika vÀndningar mellan slottspersonal och prinsessa samt en obegriplig ljudmatta som överröstar halva filmen och inte ger minsta utrymme till eftertanke, sÄ blir "Spencer" en inte sÀrskilt smaklig prinsessbakelse.