PÄ den ena vÀggen i Waldemarsuddes stora sal hÀnger tavlor i dova fÀrger, inspirerade av Àldre tiders konstnÀrer som Rembrandt, Tizian och Rafael. Mitt emot syns istÀllet fÀrgstarka motiv frÄn Ernst Josephsons mÄnga resor i Europa, till exempel "Spanska smeder" som han mÄlade efter ett besök hos romer i en förort i Sevilla.
ââAtt skildra arbetare lĂ„g lite i tiden men det var ovanligt att portrĂ€ttera dem med ett slags frimodighet och med sĂ„ sjĂ€lvmedvetna poser. De Ă€r inte bara stackare, utan ocksĂ„ stolta och brunbrĂ€nda, de ler och tar för sig, sĂ€ger museichef Karin SidĂ©n.
Hon pekar pĂ„ att den Ă€ldre traditionen stĂ€ndigt var nĂ€rvarande i Josephsons skapande â men att han ocksĂ„ hela tiden utforskade mĂ€starna pĂ„ sitt eget sĂ€tt, vilket lade grunden till ett mycket personligt bildsprĂ„k. NĂ€r han kopierade Rembrandts verk "Staalmeesters" laddade han till exempel duken i förgrunden med rinnande röd fĂ€rg och krapplack.
ââHan gör egna tillĂ€gg och tolkar den Ă€ldre traditionen. Sedan för han med sig det gamla in i kolorismen, sĂ€ger Karin SidĂ©n.
MÄlade ofta NÀcken
Det var pÄ Waldemarsudde som den senaste stora utstÀllningen hölls för 22 Är sedan. DÄ var utstÀllningen kronologiskt uppbyggd men nu lyfter museet snarare fram Josephsons framtrÀdande teman. HÀr syns hans mÄnga portrÀtt av vÀnner, familj och historiska personer. Han var ocksÄ förtjust i mytologiska, religiösa och fornnordiska motiv.
Ett av hans vanligaste teman var folktrons NÀcken, som Àven figurerar i de dikter och musikkompositioner som Josephson Àgnade sig Ät och som Karin Sidén menar Àr en mer okÀnd del av hans konstnÀrskap. NÀcken Àr en intressant gestalt, pÄpekar hon.
ââDet Ă€r ett slags vattenande och kan ses som en identifikation med konstnĂ€ren, musikern och diktaren. Han spelar enligt legenden sĂ„ förtrollande pĂ„ sin fiol att han ocksĂ„ kan dra mĂ€nniskan in i fördĂ€rvet.
NÀckenfiguren visar Àven hans intresse för det hinsides, enligt Karin Sidén.
ââDet finns kopplingar bĂ„de till skapande, oförlöst lĂ€ngtan och ensamhet. Hans NĂ€ckenmotiv Ă€r vĂ€ldigt personliga. "Strömkarlen" blev en sĂ€rskild identifikation för honom, i en av dikterna uttrycker han att âNĂ€cken, det Ă€r han sjĂ€lvâ.
Central gestalt
Verket "Strömkarlen" orsakade kontrovers nĂ€r det först stĂ€lldes ut. Det ansĂ„gs allt för okonventionellt. Bland annat skrev kritikern Carl Rupert Nyblom att "bizzareriet nĂ„tt sin höjd" i mĂ„lningen dĂ€r "en alldeles naken, mycket ful herre sitter i en obeskrivlig omgivning". Men Prins Eugen köpte tavlan 1893, och försökte att donera den till Nationalmuseum, som tackade nej â vilket gjorde prinsen rasande.
Verket blev istÀllet 1905 permanent infÀllt i vÀggen i salongen pÄ Waldemarsudde.
ââDet Ă€r vi glada för i dag! Det anses vara centralt i Josephsons konstnĂ€rskap och ett ikoniskt verk i svensk konsthistoria. Det förebĂ„dar symbolismen i svensk konst, sĂ€ger Karin SidĂ©n.
Josephson var en central gestalt i den skandinaviska konstnÀrskolonin i Paris under tidigt 1880-tal. Han gick ocksÄ i brÀschen för den sÄ kallade opponentrörelsen som i ett upprop till Konstakademin slog ner pÄ den förlegade undervisningen och utstÀllningsrutinerna. Protesterna ledde till bildandet av konstnÀrsförbundet 1886.
ââMen Josephson var sĂ„ radikal och hade sĂ„ hĂ€ftigt temperament sĂ„ han valdes inte in i styrelsen och tog vĂ€ldigt illa vid sig, sĂ€ger Karin SidĂ©n.
"PĂ„ tiden"
Ernst Josephson lĂ€mnade under en tid Sverige för Bretagne dĂ€r han 1888 fick ett psykiskt sammanbrott. Han vĂ„rdades för sina psykiska besvĂ€r fram till sin död. Ăven om samtiden inte alltid förstod hans ofta avantgardistiska och expressionistiska konst understryker Karin SidĂ©n att han har lĂ€mnat ett stort avtryck.
ââEn rad konstnĂ€rer och författare har inspirerats av hans bildvĂ€rld.