Vi slår på trumman för höstens debutanter

Att vi recenserar få debutböcker är ett dåligt samvete. Med en återkommande debutantspecial försöker vi nu råda bot på det. Den här veckan recenserar vi bara böcker av helt nya författare.

Björn Ranelid och andra etablerade författare som i höst är aktuella med ännu en ny bok får den här veckan stå över och lämna plats åt höstens skönlitterära debutanter.

Björn Ranelid och andra etablerade författare som i höst är aktuella med ännu en ny bok får den här veckan stå över och lämna plats åt höstens skönlitterära debutanter.

Foto: Johan Nilsson/TT

Krönika2022-11-09 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På våra litteratursidor recenserar vi elva böcker i månaden. Ytterligare några titlar uppmärksammas i krönikor och tipstexter. Men renodlade recensioner: elva stycken. Det är försvinnande få sett till hur många böcker som varje månad och år publiceras i Sverige. Det är en fråga om ekonomi och en fråga om utrymme. Samtidigt skapar vi med knappa resurser en litteraturbevakning att vara stolt över.

Som litteraturredaktör är min viktigaste uppgift att försöka skapa ett representativt urval av utgivningen och förhoppningsvis presentera de bästa böckerna just nu för våra läsare, med fokus på svensk skönlitteratur för vuxna. I brist på det de mest intressanta. I brist på det de mest framemotsedda.

Mitt uppdrag är att välja – och välja bort – vilka böcker som våra kunniga kritiker ska skriva om. Att välja bort Björn Ranelids sjuttioelfte roman vållar mig inget större samvetskval. Vi skrev ju faktiskt om hans sjuttiotionde och jag lovar att vi ska skriva om hans sjuttiotolfte. Att välja bort debutanter däremot tar emot. Jag vet av egen erfarenhet vad det betyder att få – eller inte få – sin första bok uppmärksammad.

Allt för ofta får debuterna stå åt sidan på våra litteratursidor. En etablerad författare trumfar i de flesta fall en debutant. Såvida debutboken i fråga inte är något mycket speciellt. Vilket tyvärr sällan är fallet. Svenska förlag vågar alltmer sällan överraska och chansa när det gäller att satsa på nya författarskap. Därför presenterar vi nu en debutantsatsning. Fyra debutböcker recenseras denna vecka: "Åttonde huset", "Främmande fåglar", Olof Palmes gata" och "Versus". Tanken är att vi gör samma sak i vår.

Även om hösten 2022 måste betraktas som svag på debutantfronten – jag vill påstå att det är den svagaste på länge – har flertalet böcker ändå fått väljas bort. Jag vill därför nämna Sara Meidells bok "Ut ur min kropp", om att leva med en ätstörning och vara en mamma som inte äter lunch, och Daniel Björks bok "Drivet", som kort och gott är höstens bästa samtidsroman. Eric Rosén debuterade redan 2019 med den självbiografiska boken "Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort". Men hans skönlitterära debut "Ett bättre djur", om en medelålders man som blir galen, ska nämnas som en joker i sammanhanget.